Verstappen: 'Geen bandenwarmers in 2024 leidt tot veel crashes'

Verstappen: 'Geen bandenwarmers in 2024 leidt tot veel crashes'

door Cas Zeeman

Max Verstappen vindt het een slecht idee dat vanaf 2024 de bandenwarmers in de Formule 1 zullen verdwijnen. De inmiddels tweevoudig wereldkampioen denkt dat deze gebeurtenis zal leiden tot veel crashes.

Bandenwarmers vanaf 2024 einde verhaal

Al in 2019 besloot de Formule 1 al geleidelijk aan afscheid te nemen van de bandenwarmers. Dat werd stapsgewijs gedaan, door de maximale opwarmtemperatuur terug te brengen. Dit jaar mochten bandenwarmers worden ingesteld op maximaal 70°, waar dat vorig jaar nog 100° was. In 2023 zal dit nog verder worden teruggeschroefd naar 50°, alvorens de bandenwarmers in 2024 volledig zullen verdwijnen.

Tijdens de vrije trainingen in Austin vorig weekend testten de teams al met de banden voor 2023. Max Verstappen verklaarde niet tevreden te zijn met de banden met de opwarmtemperatuur van 50 graden, en uitte zijn ongenoegen.

"Het was niet fijn. Ik spinde al bijna in de pitstraat. Dat ik weliswaar op de hardste compound reed, is denk ik slechts een deel van het verhaal".

Max Verstappen over nieuwe Pirelli-banden voor 2023

Verstappen zegt dat hij niet begrijpt dat de bandenwarmers niet meer gebruikt mogen worden: "We hebben ze, toch? Waarom zouden we ze dan niet optimaal benutten? We gebruiken bandenwarmers, of we gebruiken ze niet", zo zegt Verstappen stellig.

Verstappen: 'gaan veel crashes krijgen op deze manier'

"Ik denk dat we heel veel crashes gaan krijgen, dat weet ik nu al. Het zullen er meer zijn vergeleken met nu. Ook de bandendegradatie gaat anders zijn, doordat ze feitelijk heel koud zijn. De eerste paar ronden glijd je veel meer, waardoor de bandendruk aanzienlijk wordt verhoogd, en ze dus veel sneller slijten. Het is een ontwikkeling waar ik, maar ook veel andere rijders niet vrolijk van worden."

Verstappen vervolgt: "Bijvoorbeeld (op een circuit als) Austin, (het) is ook nog een baan waar de banden relatief snel op temperatuur dienen te zijn, vanwege de snelle bochten. Maar op een stratencircuit zoals Monaco met half natte omstandigheden, zal dit helemaal niet te doen zijn. Dan duurt het minstens een halve race, totdat de banden fatsoenlijk op temperatuur raken."

'GT3 niet te vergelijken met de Formule 1'

"In de klassen waar normaliter zonder bandenwarmers wordt gereden, rijdt men met auto's die een stuk zwaarder zijn en een stuk minder vermogen hebben. Ik rijd ook wel eens een GT3-wagen zonder bandenwarmers, maar die zijn een stuk welwillender. Het is daarin veel makkelijker om te managen dan in een F1-bolide. Met ons vermogen kun je al met een klein beetje gas al zwaar crashen", zo besluit Verstappen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk