Verstappen wint de Grand Prix van Emilia-Romagna, McLarens op podium

Verstappen wint de Grand Prix van Emilia-Romagna, McLarens op podium

Max Verstappen wint de Grand Prix van Emilia-Romagna 2025. Na de chaos in het prachtige Imola wist de Nederlander beide McLarens achter zich te houden. Lando Norris eindigt op de tweede plek, gevolgd door Oscar Piastri op de derde plek. Race gemist? Geen Probleem, hier zijn de hoogtepunten en een samenvatting!

Openingsfase 

Hoewel Oscar Piastri zijn auto al mooi had gepositioneerd in zijn start vak, en goed wegkwam, was het toch Max Verstappen die in bocht 1 de leiding wist terug te pakken. George Russell en Lando Norris bleven allebei kijken, maar wisten geen posities te pakken. Esteban Ocon wist na de eerste ronde de pits alweer op te zoeken, die was niet blij met de gekozen banden.

Ondanks de harde klap van Yuki Tsunoda gister, stond de Japanner vandaag weer op de grid, hij startte vanaf de pits maar wist al snel richting de vijftiende plek te rijden. Pierre Gasly had iets minder geluk, die ging wijd in bocht negen en verloor daarmee vier posities. Verder was het meest opvallende in de openingsfase toch wel dat Fernando Alonso zijn positie als vijfde wist te behouden.

Eerste helft

De eerste echte pitstops kwamen vanaf ronde twaalf. Waar onder anderen Charles Leclerc een ronde eerder naar binnen ging dan George Russell, en daarmee een undercut wist te plaatsen. Oscar Piastri had helaas een slechte pitstop, daar duurde het te lang en daarmee zakte hij buiten de punten. En over pitstops gesproken: Fernando Alonso had zulke warme remmen bij zijn pitstop, dat toen hij weer wegreed, zowel zijn remmen links- als rechtsvoor in de fik stonden.

Max Verstappen wist al snel een groot gat te creëren tussen hem en de rest van de coureurs aan de top van het veld. De Nederlander wist een voorsprong te maken van 9,5 seconden, met natuurlijk in zijn achterhoofd dat ook hij nog naar binnen moet voor mogelijk nieuwe banden. George Russell vroeg over de radio in ronde eenentwintig of er een probleem was met zijn achter ophanging, maar dat was niet het geval. Wel voelt hij dat er iets niet goed gaat in de auto.

De rookies hadden in de eerste helft van de race allemaal andere prioriteiten. Isack Hadjar wist op de vierde plek te blijven hangen, al kwam uiteindelijk de hard vechtende Oscar Piastri er voorbij. Maar ondanks dat stond hij van de rookies het hoogst. Kimi Antonelli bleef in de top tien hangen, terwijl Oliver Bearman, Gabriel Bortoleto en Franco Colapinto veilig en onbezorgd aan de achterkant van het veld bleven hangen.

Virtual safetycar

In ronde 29 moest Esteban Ocon zijn auto naast de baan neerzetten van het team, er zou een groot probleem zijn met de bolide van de Fransman. De virtual safetycar kwam op in dit geval op het perfecte moment. Max Verstappen ging gelijk naar de pits, net als Alexander Albon, Kimi Antonelli, Isack Hadjar, Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Leclerc was nog boos over de radio te horen, die was vooral gefrustreerd over de strategieën van het team.

Tweede helft

Toen de groene vlag werd gegeven, begon de tweede helft van de race. En wat heeft Max Verstappen een voorsprong weten te creëren met die virtual safetycar, dik twintig seconden. Met Lando Norris op de tweede plek, stond Alexander Albon met zijn Williams op de derde plek. De vraag is alleen hoelang dat nog blijft, want Oscar Piastri is op zoek naar een podium plek. Lewis Hamilton was klagend over de radio te horen in ronde 38 over zijn banden. Die was vooral druk met zich naar voren te vechten, ondanks zijn slechte kwalificatie en de safetycar. Helaas voor Alexander Albon kwam er toch een einde aan dat prachtige idee van een podiumplek, Oscar Piastri ging in ronde 41 langs de Brit.

George Russell had ondanks zijn goede startpositie in deze race, minder geluk. Die kwam achter zijn teamgenoot vast te zitten en bleef op de negende plek hangen. In ronde 44 was Fernando Alonso boos over de radio te horen. Die vertelde dat hij “alleen maar pech heeft en de ongelukkigste coureurs ter wereld is”.

Volledige safetycar

Een vervelende thuisrace voor de jonge Kimi Antonelli, want hij had pech in ronde 46. Zijn auto stopte ermee en kwam daarmee stil te staan op dezelfde plek waar Esteban Ocon eerder ook stil kwam te staan. Dit werd een volledige safetycar, waarmee Max Verstappen vaarwel moet zeggen tegen zijn voorsprong van dik tweeëntwintig seconden. Wel ging hij gelijk de pits in voor nieuwe banden. Maar voor de laatste zeventien rondes komt het gehele veld weer bij elkaar.

Eindfase

De safetycar ging naar binnen met nog minder dan elf rondes te gaan. Over de radio waren diverse coureurs aan het klagen over hun wielen. Charles Leclerc zei dat het “erg moeilijk gaat worden om de race uit te rijden met deze banden”. En Lando Norris liet weten dat de banden van teamgenoot Oscar Piastri er “erg dood uitzien” en dat het misschien veiliger is als Lando voor Oscar mag gaan rijden.

Max Verstappen koos een goed moment om de race weer te laten starten, hij pakte al snel een voorsprong op zijn nieuwe banden. Oscar Piastri heeft Lando Norris meerdere keren in zijn nek gehad, maar ondanks het goede verdedigingswerk van Piastri ging Norris in ronde 58 lang hem heen. Het was wel gevaarlijk, beide remde ze heel laat en raakte ze elkaar bijna in de bocht. Max Verstappen heeft beide McLarens achter zich weten houden en won de race met een dikke voorsprong van zes seconden.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk