Viaplay verhoogt prijzen en komt met een abonnement mét reclame

Viaplay verhoogt prijzen en komt met een abonnement mét reclame

door Rik Blokland

Een nieuw seizoen van Formule 1 komt eraan en in Nederland is Viaplay ook dit seizoen de houder van de rechten om het uit te mogen zenden. De Scandinavische streamingdienst heeft aangekondigd dat er vanaf 3 februari een prijsverhoging aankomt en dat er nieuwe abonnementsvormen bijkomen.

Abonnement mét reclame 

Viaplay heeft aangekondigd dat er nieuwe abonnementsvormen aankomen bij de streamingdienst en ook zullen de prijzen van het huidige abonnement verhoogd worden. Vanaf 3 februari zal de dienst twee soorten abonnementen aanbieden. Het standaard-abonnement en het basis-abonnement.

Het "nieuwe" standaard-abonnement is eigenlijk gewoon het abonnement wat nu ook wordt aangeboden. Hiermee heeft u reclamevrij toegang tot alle content die Viaplay aanbiedt, van sporten zoals Formule 1, darten en voetbal en ook documentaires, talkshows en series. De kosten voor dit abonnement waren voorheen €17,99 per maand. Vanaf 3 februari zal dit bedrag omhoog gaan naar €21,99 per maand, een stijging van 4 euro.

Viaplay heeft iets bedacht om de kosten enigszins te drukken. Er is nu ook de optie om voor een jaarabonnement te gaan. Dit zou dan €19,99 per maand kosten, maar het abonnement is dan dus niet elke maand opzegbaar.

De nieuwe abonnementsvorm is het basis-abonnement, die met reclame is. Het abonnement hiervan dat maandelijks opzegbaar is, kost hetzelfde als het standaard-abonnement op jaarbasis, namelijk €19,99 per maand. Een abonnement met reclame wordt dus duurder dan dat het huidige abonnement zonder reclame is. Ook dit abonnement wordt aangeboden met een optie om er voor een jaar aan vast te zitten. In dat geval zou het €16,99 per maand kosten, een euro minder per maand dan wat het nu kost.

Hoe de reclames precies gaan werken is nog niet helemaal duidelijk. Aangezien alle abonnementen toegang krijgen tot dezelfde content is het de vraag hoe ze dit aan gaan pakken met de reclameblokken zodat de kijker niks mist. Wel heeft Viaplay aangegeven dat dit niet ten koste gaat van live wedstrijden, maar dat de reclames zullen worden uitgezonden op momenten zoals de rust in voetbal of tijdens time-outs in dartwedstrijden.

Tijdens Formule 1-races zal er gebruik gemaakt worden van split screen en worden de reclames op "zorgvuldig geselecteerde momenten" getoond. Dit kan bijvoorbeeld tijdens een safetycar of een rode vlag gaan gebeuren.

Viaplay meldt dat huidige abonnees vanaf 3 maart overgaan op het maandelijks opzegbare basis-abonnement. Ze kunnen upgraden naar een jaar- of standaard-abonnement. Klanten met een abonnement via een provider, zoals via Ziggo of KPN, ontvangen informatie van hun provider.

Bij de abonnementen van Viaplay wordt F1TV Pro nog steeds inbegrepen. Maar voor kijkers die alleen interesse hebben in Formule 1, lijkt dat steeds meer de beste optie te worden. Met een maandabonnement dat €11,90 kost, scheelt dat bijna de helft van de kosten en wordt het voorlopig nog reclamevrij aangeboden

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk