Vijf bepalende momenten tweede wereldtitel Max Verstappen

Vijf bepalende momenten tweede wereldtitel Max Verstappen

door Cas Zeeman

Afgelopen zondag gebeurde eindelijk waar ieder al weken op wacht: Max Verstappen kroonde zich voor de tweede keer wereldkampioen. Hoewel er voorafgaand nogal wat onduidelijkheid leefde door de FIA reglementen, en het wel of niet toekennen van halve punten, was dat verre van het enige bepalende moment in de titelstrijd. In deze special: vijf bepalende momenten voor de tweede wereldtitel van Max Verstappen!

Fouten bij Charles Leclerc

Waar vorig jaar de titelstrijd nog tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen ging, was dat dit jaar compleet anders. Door de nieuwe technische voorschriften bleek al snel dat het Mercedes van Hamilton zich dit jaar niet in de strijd zou kunnen mengen. Charles Leclerc nam de plaats van Hamilton als de titelkandidaat naast Verstappen.

Hoewel Leclerc sterk begon, met een veel snellere Ferrari, en een aantal indrukwekkende races reed en won, viel de Monegask al snel terug met een aantal opzichtige fouten.

Het leek er simpelweg op dat Leclerc de druk niet aan kon, waardoor Verstappen ogenschijnlijk moeiteloos afstand nam.

Onbetrouwbaar en blunderend Ferrari

De rode lijn door de kampioensstrijd van dit jaar was het onbetrouwbare en blunderende Ferrari. Dit was naast een falende Leclerc de hoofdreden dat Ferrari zich niet kon mengen om de wereldtitel.

Bijvoorbeeld: twee motorproblemen in, in Spanje en Azerbeidzjan, die Leclerc een dure nul punten bezorgden. Vooral in Spanje lag Leclerc, mede door een kapotte DRS-vleugel van Verstappen in de kwalificatie, op winnaarskoers, totdat ook bij hem noodlot toesloeg.

Het gaf Verstappen de gelegenheid om zijn achterstand op Leclerc om te zetten in een voorsprong van 34 punten.

Na ook nog een aantal gridstraffen en opzichtige blunders van Ferrari, kon Leclerc de wereldtitel wel vergeten.

Het absolute dieptepunt beleefde Ferrari tijdens de Nederlandse Grand Prix, toen Carlos Sainz binnenkwam voor een pitstop en het team klaarstond met slechts drie banden. De pitstop van Sainz duurde hierdoor zo'n 12 seconden.

Maar ook strategische blunders, zoals naar de verkeerde band wisselen en op verkeerde momenten pitstops maken, droegen bij aan het kostbare puntenverlies van met name Leclerc.

IJzersterk Red Bull

Natuurlijk is Ferrari niet de enige reden voor Verstappens wereldkampioenschap. Verstappens team, Red Bull Racing, was na een ietwat stroeve start dit jaar ongenaakbaar. Alles leek te kloppen. De snelste auto, de beste strategieën en een fantastisch op elkaar ingespeeld team, Red Bull had het.

Het schoolvoorbeeld: de Belgische GP. Verstappen startte na een gridstraf vanaf de 14e plaats, maar reed na ronde 18 al op de eerste plek en wist deze plek ook te behouden. Moeiteloos.

Ook qua strategie stak Red Bull Racing met kop en schouders boven de rest van het veld uit, met als beste voorbeeld de Nederlandse GP. Tijdens een safety car moment maakte Verstappen een pitstop naar de zachte band, om zo een poging te doen om Hamilton in te halen, die op dat moment eerste lag. Hamilton maakte geen pitstop. Al in de eerste bocht na de herstart wierp de tactiek zijn vruchten af, en nam Verstappen de koppositie over ten koste van de Brit, waarna hij deze niet meer uit handen gaf. Het moment deed in alles denken aan die legendarische laatste ronde in Abu Dhabi vorig jaar.

Het exceptionele talent van Max Verstappen

Niet alleen zijn sterke team, ook hijzelf heeft absoluut bijgedragen aan zijn wereldtitel. Max Verstappen en zijn RB18 waren dit jaar één.

Dat werd zonder meer bewezen tijdens die Belgische GP, waarin hij in 18 rondes van de veertiende naar de eerste plek reed. Maar ook zijn bekende kunstje tijdens het inhalen - laat remmen en er dan binnen of buiten langsgaan - is een teken van zijn uitzonderlijke kunde. Hij demonstreerde dit nog maar eens tijdens de GP van Singapore, toen hij voorbijging aan Sebastian Vettel.

Tijdstraffen in Japan.

Misschien niet het belangrijkste in dit verhaal, maar toch waard om genoemd te worden: Leclerc zijn tijdstraf in Japan.

De reden dat Verstappen in Japan al wereldkampioen is geworden is de vijfseconden-penalty van Charles Leclerc, door het overschrijden van de track-limits. Door de straf eindigde hij niet op de tweede, maar de derde plek, waardoor Verstappen een puntenaantal creëerde dat niet meer was te overbruggen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk