Waarom Red Bull Racing sceptisch is of winnen in 2023 nog zo 'gemakkelijk' gaat

Waarom Red Bull Racing sceptisch is of winnen in 2023 nog zo 'gemakkelijk' gaat

door Michael Janiec

Red Bull Racing wilt niet aan domineren denken als het op 2023 aankomt. Het team is weliswaar ijzersterk geweest in de overstap naar de nieuwe reglementen van 2022. Maar aan het winnen van het constructeurskampioenschap dit jaar kleeft een behoorlijk nadeel.

Red Bull Racing zal met minder windtunnel uren het auto-ontwerp moeten herzien

Met een Mercedes dat nauwelijks hersteld is van porpoising en een Ferrari dat het veelbelovende momentum min of meer uit hand gaf dit seizoen, echoot het hosanna's. Des te meer, omdat Red Bull met Max Verstappen stelselmatig de hoogste tredes blijven veroveren. Het gevoel raakt vertrouwt. En dat is precies wat het team wilt voorkomen. Omdat het alles behalve vanzelfsprekend is.

Beide concurrenten bezitten namelijk ingrediënten waarvan de potentie nog niet samenkomt, maar wel degelijk aanwezig is. Dus hoe realistisch is het om te denken dat zij in 2023 nog steeds terrein op Red Bull Racing blijven toegeven, zoals nu?

Volgens Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull Racing, staat zijn team een zware opgave te wachten: "Volgend jaar hebben we een aantal regelwijzigingen en we hebben minder middelen dan onze rivalen op het gebied van aerodynamica of uren aan windtunnel- en CFD-gebruik, vanwege onze resultaten in het constructeurskampioenschap", legt hij uit.

Porpoising aanpak uit 2022 geen zekerheid voor succes in 2023

Het helpt dat Red Bull in 2022 de correlatie vindt tussen simulator en circuit. Maar dit is het eerste jaar van deze reglementen, én er zit nog veel rek in de ‘formule'. Het zal voor de directe concurrenten relatief gemakkelijker zijn om die marginale verbeteringen te vinden om het gat te dichten. Terwijl ‘de beste leerling uit de klas’ juist minder tijd krijgt om het voordeel te houden.

Een reden tot zorg voor Red Bull: verder verhogen van de vloer om porpoising in te dammen. De oplossingen van nu, het team bewijst dat het daar leidend in is geweest, zal volgend jaar minder het verschil kunnen maken.

“Ik zou kunnen tegenwerpen dat we de beste mensen in onze fabriek hebben, maar dat is misschien een beetje een egocentrische visie. Ik weet niet zeker of de prestaties van dit jaar kunnen worden overgedragen naar 2023, ik kan niet zeggen dat de voordelen van dit seizoen gunstig zullen zijn voor ons volgend jaar”, vervolgt de hoofdingenieur.

Biedt het huidige wagenontwerp voldoende houvast in opzicht van de vloerverhoging? Of zal Red Bull Racing terug naar de tekentafel moeten gaan? Het wordt hoe dan ook een uitdaging op het voordeel te behouden: "We moeten minstens het tempo van onze rivalen volgen, we moeten de regelwijzigingen voor de hoogte van de vloerrand goed beheren, evenals de verandering in stijfheid, en proberen minder te verliezen dan onze rivalen of minstens evenveel."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk