Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft zich uitgesproken over de situatie rondom Red Bull Racing en de motor waarmee het team wil deelnemen aan F1 vanaf 2026.
Dat Red Bull de zelfstandige weg kiest, met de nieuwe motorafdeling van het team als belangrijke spil, noemt Wolff durf. Hoe dan ook, denkt Wolff: Honda of Porsche zullen het team moeten helpen om het project te doen slagen.
Wolff ziet 'gedurfde strategie' van Red Bull enkel slagen met grote partner
"Ik denk dat het een zeer gedurfde strategie is", zei Wolff over het motorproject van Red Bull in de berichtgeving van motorsport.com. "Zelfvoorzienend zijn is duidelijk een scenario dat Red Bull altijd heeft willen bereiken, een eigen motor hebben, niet afhankelijk zijn van een andere OEM (original equipment manufacturer red.)."
Dat Red Bull ermee doorzet, is ambitieus: "En daar gaan ze. Dat is de strategie die ze hebben ingezet.” Wolff wacht vooral af hoe het uitpakt: “En we zullen zien wat er gebeurt vanaf 2026.”
De Mercedes-teambaas had toch liefste een samenwerking tussen Porsche en Red Bull in F1 gezien: "Het is duidelijk dat dit een richting aangeeft. Ik ben niet betrokken bij de details of Porsche meedoet als het merk op de motor, of dat Honda de motor gaat badgen. Voor mij als Mercedes-persoon is het natuurlijk jammer dat we niet met Porsche kunnen strijden. Porsche/Red Bull zou een mega-deelname zijn geweest. Een geweldig merk”, denkt Wolff.
Wolff benadrukt waarom Porsche samenwerking beste voor F1 is
Wolff geeft aan zich niet teveel met de details te bemoeien, maar spreekt zich opvallend positief uit over de link met Porsche: "En dat is om voor mij onbekende redenen niet gelukt (de deal tussen Red Bull en Porsche red.). Het zou echt geweldig zijn geweest voor de F1 en ons allemaal in het algemeen als ze hun krachten hadden gebundeld voor de aantrekkelijkheid van de sport."
De Oostenrijker ziet met de komst van Porsche een financieel gezondere toekomst voor F1 als geheel: "Elk groot bedrijf, vooral autobedrijven, niet alleen autobedrijven, want Red Bull is daar ook behoorlijk goed in, dat niet alleen een raceteam koopt en grote bedragen investeert in het runnen ervan, maar ook nog meer investeert in activering is goed voor de F1."
"En als een merk als Porsche, dat over de hele wereld bekend is, zijn marketingdollars steekt in het activeren van de F1, dan profiteren we daar allemaal van, en ik denk dat dat het belangrijkste is”, aldus Toto Wolff over de komst van Porsche naar F1.
0 reacties