In een zeer competitieve sport is een gezonde dosis humor broodnodig. Iets wat ook Mercedes-teambaas Toto Wolff inziet. De Oostenrijker ziet namelijk maar één oplossing om competitief te zijn op Monza momenteel: de achtervleugel van de W13 af halen…
Mercedes heeft aan downforce geen gebrek, maar daarmee is alles gezegd
Mercedes moet het in 2022 hebben van circuits waar veel downforce nodig is. Het gebrek aan snelheid op rechte stukken, mede omdat de Mercedes-motor niet meer de maatstaf is, blijkt een ware Achilles voor het eerder zo dominante F1-team.
De auto genereert voldoende downforce, zoals de vorm op Zandvoort liet zien, maar als bijkomstigheid kampt Mercedes ook met meer drag (luchtweerstand red.)
Een middenweg slaan en competitief blijven? Voor Toto is het kiezen of delen. Het geeft ook iets prijs over de inherente problemen van het wagenontwerp. Een probleem dat je niet meer in hetzelfde seizoen rechttrekt in Formule 1, zoals eerder gesuggereerd werd door voormalig F1-coureur Jean Alesi.
Teambaas Wolff zou liefste zonder achtervleugel rijden op Monza
"We denken erover om de achtervleugel te verwijderen, om minder kwetsbaar te zijn op het rechte stuk", vertelde Wolff aan de media. "Ik bedoel, we hebben een schuurdeur van een auto als het op luchtweerstand aankomt, met downforce waar we het echt niet nodig hebben”, vervolgde de Oostenrijker.
Ook Wolff ziet in dat dit rechttrekken op de korte termijn onrealistisch is: "Dat is iets waarvan we willen dat we het snel kunnen veranderen. Dat is iets voor volgend jaar, en we leren het op dit moment op de harde manier”, geeft hij toe.
Er is wel verbetering, maar direct vanaf de start baanpositie inleveren door mindere kwalificaties blijft pijnlijk, verklaart Wolff: “En ik denk dat dat ons op sommige circuits, vooral in de kwalificatie, zal bijten. De races zien er beter uit, zoals je in Spa hebt gezien dat er niet zo'n groot verschil was op het rechte stuk”, sluit de teambaas van Mercedes af.
0 reacties