De vijf grootste boetes in Formule 1

De vijf grootste boetes in Formule 1

door Ayla Huiberts

In de wereld van de Formule 1, waar snelheid en precisie heersen, zijn de regels strikt en de consequenties voor sportieve overtredingen vaak ook hoog. In dit stuk worden de vijf hoogste boetes onthuld die ooit zijn opgelegd in de koningsklasse.

5. €415.606,50 - Aston Martin 2022 

In 2021 moesten de Formule 1-teams voor het eerst rekening houden met de nieuwe budget cap (budget plafond).

Een jaar later maakte de FIA bekend dat het niet elk team was gelukt om zich te houden aan het nieuwe reglement. In 2022 was het limiet van het budget cal $140.000.000, oftewel €129.312.400.

Het team van Williams maakte een kleine overtreding en moest zo’n €23.000 ophoesten. Aston Martin overtrof deze boete met een bon van €415.000.

Het team van Lawrence Stroll maakte procedurele fouten en verwerkte die onjuist in het rapport.

4. €923.570 – Ferrari 2002

De Grand Prix van Oostenrijk in 2002 blijft een veelbesproken race. Rubens Barrichello en Michael Schumacher kregen een torenhoge boete voor hun onvergetelijke stunt tijden de podiumceremonie.

Het begon tijdens de race, waarbij Barrichello aan kop stond, maar door de teamradio werd hem verteld dat hij zijn teamgenoot moest laten passeren.

Schumacher werd daardoor de winnaar van de GP in Oostenrijk, maar hij koos ervoor om niet de eerste podiumplek te pakken. Deze gaf hij aan Barrichello.

Uiteindelijk stonden beide Ferrari-coureurs op de hoogste trede, terwijl het Italiaanse volkslied werd afgespeeld. Ook gaf Schumacher de trofee voor de eerste plaats aan zijn Braziliaanse teamgenoot.

De FIA beboete Ferrari voor de actie van Michael Schumacher en Rubens Barrichello. In totaal voor zo’n €923.570.

3. €4.617.850 - Organisatoren van Turkse GP 2006

Ook in Turkije werden straffen uitgedeeld naar aanleiding van de podiumceremonie. Destijds was dit de hoogste boete ooit die betaald moest worden.

Na de race in Istanbul mocht de leider van Turks Cyprus, Mehmet Ali Talat, de prijs overhandigen aan Felipe Massa. Het probleem was dat de leider werd aangekondigd als ‘president’ van de Turkse republiek Noord-Cyprus.

Deze politieke insteek viel niet goed bij de Cyprische gemeenschap, maar ook niet bij de FIA. De autosportfederatie was ervan overtuigd dat de fout met voorbedachte rade werd gemaakt en daarom werden de organisatoren van de Turkse Grand Prix bestraft met een boete van $5.000.000.

2. €6.464.990- Red Bull Racing 2022

Williams en Aston Martin waren niet de enige teams die in 2022 gestraft werden. Het team van Red Bull Racing had als enige team het budgetplafond daadwerkelijk overschreden met 1,6%.

In totaal ging het om meer dan twee miljoen euro.

De Oostenrijkse renstal had hun uitgaven niet op de juiste manier berekend en werden schuldig bevonden door de FIA.

De kosten omvatten werkgeversbijdragen, cateringsdiensten, administratieve fouten, onderhoudskosten, etc.

Uiteindelijk moest Red Bull binnen 30 dagen een schuld van zo’n 6,5 miljoen euro aflossen.

De miljoenen euro’s die Red Bull moest betalen waren overigens niet het enige dat het team moest inleveren. In 2023 kreeg het team tien procent minder windtunnel- en CFD-tijd.

1. €92.357.000 – McLaren 2007

In 2007 werd de recordboete van $100.000.000 gegeven aan McLaren.

Het team moest ook alle constructeurs punten inleveren. Het werd daardoor ook niet meer mogelijk om prijzengeld te pakken. De coureurs, destijds Fernando Alonso en Lewis Hamilton, mochten hun punten wel behouden.

De boete werd opgelegd door de Wereldraad voor Motorsport, nadat er een spionageschandaal plaatsvond binnen het team.

Mike Coughlan werkte als engineer en ontwerper voor het team van McLaren. In 2007 werd ontdekt dat Coughlan vertrouwelijke documenten van Ferrari had laten kopiëren door zijn vrouw in Woking.

Een medewerker van het kopieercentrum bracht Ferrari op de hoogte, wat leidde tot een onderzoek door de Scuderia naar de ontwerper.

Coughlan werd non-actief gesteld en McLaren beweerde dat hij de enige betrokken werknemer was die in bezit was van Ferrari-documenten.

Echter, kwam boven water dat Fernando Alonso en Pedro de la Rosa vertrouwelijke informatie via e-mail hadden uitgewisseld over de Ferrari-bolide uit 2007.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk