De vijf meest iconische Formule 1-circuits

De vijf meest iconische Formule 1-circuits

door Ayla Huiberts

Al meer dan 70 jaar racen ’s werelds beste coureurs in de prestigieuze koningsklasse, beter bekend als de Formule 1. En in de loop der jaren is er heel wat voorbijgekomen aan spectaculaire én soms ronduit bizarre circuits. Een paar circuits zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het collectieve bewustzijn. In deze special lichten wij de vijf meest iconische circuits uit.

5. Interlagos Circuit – Brazilië

Het Interlagos Circuit, officieel Autódromo Jose Carlos Pace, in São Paulo heeft een rijke geschiedenis. In 1940 werd de baan al geopend, maar pas in 1973 werd voor het eerst de Grand Prix van Brazilië gereden.

Het circuit staat bekend om de karakteristieke bochten en technische sectoren. Interlagos is enorm geliefd bij zowel coureurs als fans.

Wat het extra spannend maakt, is het onvoorspelbare weer in São Paulo. Het weer kan snel omslaan hier en als er een hemelbreuk is, dan komt de regen met bakken naar beneden.

Het circuit is ook nauw verbonden met lokale Formule 1-legendes als Ayrton Senna, Nelson Piquet en Emerson Fittipaldi. De Braziliaanse fans behoren bij de meest gepassioneerde tenslotte, wat de sfeer tijdens een Grand Prix-weekend op Interlagos ook wel bijzonder maakt.

4. Circuit de Spa Francorchamps - België

Spa Francorchamps, beter bekend als Spa, is allicht één van de meest legendarische en geliefde circuits. Coureurs racen graag tegen elkaar in de prachtige Ardennen, bekend om de snelle bochten, hoogteverschillen en enerverende inhaalmogelijkheden.

Het is een relatief lang circuit waarop de Grand Prix van België verreden wordt. Jezelf onderdompelen in de sprookjesachtige bosomgeving tijdens een bezoek maakt Spa eveneens tot een publieksfavoriet.

Hier zijn dan ook veel (Nederlandse) Verstappen fans te vinden. En niet te vergeten: de gezellige camping. Waar traditiegetrouw hele families en vriendengroepen de boel omtoveren tot een klein dorp met alle gemakken.

Iets om minstens een keer mee te maken.

3. Autodromo Nazionale Monza – Italië

Monza is de thuisbasis van de tifosi en het team van Ferrari. Dit iconische en historische circuit dateert uit 1922 en sinds het bestaan van de koningsklasse wordt de Grand Prix van Italië er gereden. Op deze locatie zijn er een recordaantal Formule 1-races gehouden: 70.

Het circuit staat bekend om haar lange rechte stukken, waar enorm hoge snelheden worden bereikt. Monza wordt ook wel de ‘Temple of Speed’ genoemd.

Naast de rechte stukken zijn er ook twee kenmerkende bochten: de Variante Ascari en Parabolica.

Ieder jaar zijn er duizenden Ferrari-fans die de sfeer maken vanaf de tribunes met hun rode vlaggen en gepassioneerde support. Monza is in dat opzicht ook van grote betekenis voor Ferrari zelf. Winnen in eigen huis (zie foto hieronder) is iets waar iedere Ferrari-coureur van droomt.

2. Silverstone Circuit– Groot-Brittannië

Ook in Silverstone maakt al sinds het begin onderdeel uit van de koningsklasse. Het circuit heeft een prominente rol gespeeld in de formatieve jaren en is een geliefde bestemming voor coureurs en fans. De baan is gelegen in Northamptonshire, Engeland. Min of meer op de funderingen van een vliegbasis.

Engeland staat bekend om het wisselvallige weer en veranderende weersomstandigheden zijn dan ook op dit snelle circuit een terugkerende factor.

Over snelheid en spektakel gesproken: Copse, Maggotts, Becketts en Stowe staan bekend als bochten waar moderne F1-auto's inmiddels de wetten van zwaartekracht lijken te tarten dankzij de gigantische downforce.

Net als in Monza, maken de Britse fans de sfeer van de Grand Prix compleet. In Silverstone wordt zelfs het recordaantal bezoekers ontvangen.

1. Circuit de Monaco – Monaco

Voorbij de razendsnelle racewagens, wordt Formule 1 geassocieerd met luxe en exclusiviteit. En de Grand Prix van Monaco in Monte Carlo maakt het plaatje compleet maakt.

In Monaco wordt ieder jaar dé straatrace gereden. Een die elke coureur een keer hoopt te winnen.

Rondenlang naar de limiet toe opbouwen in de trainingen met als uitgangspunt die enkele bepalende kwalificatierondes. En dan met een ongelooflijk kleine foutmarge door de krappe straten van de prinsendom met 20 auto's strijden in de race...

Het straatcircuit in Monaco is de ultieme krachtmeting waarbij uiterste concentratie en precisie wordt gebalanceerd met lef en zelfvertrouwen. Op een punt van een mes... en waar zogezegd de kaft van het koren wordt gescheiden wat talent betreft.

Voor autocoureurs is winnen in Monaco een enorme prestatie en is daarom extra bijzonder. Wie geen WK wint, maar wel in Monaco zegeviert, behoort namelijk tot een erg bijzondere club.

Monaco wordt ook wel het kroonjuweel genoemd van de koningsklasse.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk