Welke bedrijven werken als partner samen met Max Verstappen en zijn merk? En hoe lieert dat zich aan Formule 1? Het zijn niet echt meer sponsoren, maar ‘partners’ - ontdek waar het voornaamste geld binnenkomt bij Verstappen als merk.
Wat zijn de belangrijkste partners van Max Verstappen?
Het merk Verstappen is inmiddels een bedrijf met meer dan 30 werknemers. De commerciële activiteiten strekken zich over meerdere sectoren, met Red Bull en Red Bull Racing als de belangrijkste.
Logisch, Verstappen is ten eerste F1-coureur namens RBR. Zijn succes is een steunpilaar voor het imago van Red Bull, dat de slogan ‘succesvolste in koningsklasse van racen’ gebruikt om te verkopen.
Een imago dat nu, meer dan ooit, tot uiting komt. Verstappen staat niet bekend vanwege het innen van miljoenenbedragen voor zijn commerciële activiteiten. Maar met zijn tweede wereldkampioenschap op komst, zullen die inkomsten exponentieel toenemen in de komende jaren.
Grote partners van Max Verstappen
Om even niet meer over sponsoren te spreken... Partners klinkt een stuk gelijker. Uitgaand van Max’ WK-status, is de aanduiding van ‘partners’ toch wel noemenswaardig op de website van Verstappen. Max is uitgegroeid tot zo een begrip dat zijn merk meer dan ooit op gelijke voet staat met grote bedrijven.
Maar hoe zit het met ‘partners’ waarmee het Verstappen-merk samenwerkt? Van Viaplay tot Red Bull (Racing), CarNext en Jumbo (tot eind 2023). Het geheel van samenwerking is daarmee een goed geoliede machine, die middels verschillende deals naadloos de geldstromen aanjaagt. Ook is Verstappen tegenwoordig merkambassadeur van Heineken.
Breder dan de meest bekende samenwerkingen
In optiek van partners, is het Verstappen-merk evengoed meer, dan enkel de grote, vooraanstaande partners op de website. Denk aan het Esports-raceteam, Team Redline. Het team waarmee Verstappen online meestrijdt op het hoogste niveau.
Ook zodra Verstappen afgebeeld wordt in een videogame, brengt dat geld op. Tegenwoordig is Max Verstappen zelfs het boegbeeld van EA - het bedrijf verantwoordelijk voor de jaarlijkse F1-racegame.
Hoe dan ook: de regerend wereldkampioen heeft zat voorstellen liggen. Raymond Vermeulen, manager van Verstappen, zei in het verleden dat lang niet elk aanbod aangenomen wordt. Dat zal niet anders zijn nu. Al ligt de prijs voor de diensten van Verstappen ongetwijfeld een stuk hoger nu hij tweevoudig wereldkampioen is.
Zijn status komt met zekere ‘endorsements’. Zou Verstappen bijvoorbeeld nog al zijn horloges zelf betalen? Sporters van zijn status krijgen zulke accessoires gewoon toegestuurd. Datzelfde geldt waarschijnlijk voor bijvoorbeeld kleding.
Je kunt je beter afvragen met wie Verstappen niet samenwerkt tegenwoordig. Alhoewel, de Nederlander behoort (nog) niet tot de F1-coureurs met de dikste spaarrekeningen. Gelukkig heeft hij nog alle tijd. En niet geheel toevallig: die meest rijke F1-coureurs zijn allemaal wereldkampioenen. Het zal dan ook niet lang duren totdat de drievoudig wereldkampioen in wording tot die club behoort.
0 reacties