Max Verstappen van Red Bull Racing gaf eerder aan niet zo gigantisch weg te zijn van de nieuwe technische reglementen met het ground-effect als voornaamste bron van downforce. Beter inhalen? Deels waar, klonk het. De Red Bull Racing-coureur komt er echter op terug en verklaart dat hij normaliter niet zoveel races zou winnen als zijn auto minder competitief was over één ronde.
Verstappen en RB18 oppermachtig op zondagen
Eerlijk: de racepace van de RB18 is een fenomeen op zich. Het is de succesvolste auto uit de stal van topontwerper Adrian Newey. Hoe succesvol? 77,77 procent (14 van 18 races) werden gewonnen met de RB18. Twaalf daarvan won Verstappen. Hem viel op dit jaar hoeveel gemakkelijker dag ging zonder pole positions.
Een bijkomstigheid van het genie van Newey? Het antwoord ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Het pakt, hoe dan ook, goed uit voor Red Bull Racing: dat de auto niet zo snel is op de zaterdag is niet meer zo bepalend als voorheen, toen de vuile lucht inhalen en volgen zoveel moeilijker maakte.
Verstappen, met vijf pole positions en twaalf overwinningen dit jaar, reflecteert: "Ik weet het niet, het paste gewoon niet echt bij onze auto, het tempo over één ronde, en een beetje overgewicht (dat wij hadden), natuurlijk - in het begin (was dat) vrij veel - dat helpt onze one-lap performance niet”, zei Verstappen na de Japanse GP.
Verstappen blij met ground-effect
De man die in Italië, Hongarije en België verder van achteren startte en won, is blij met de nieuwe auto’s: "Met deze nieuwe auto's is het heel interessant, want vroeger concentreerde je je heel erg op de kwalificatie, omdat je wist dat het heel moeilijk was om een auto te passeren. Nu, zelfs als je kwalificatie niet geweldig is, als je een goede racewagen hebt, kun je nog steeds vechten en mensen passeren. Dat is de mooie kant van de nieuwe auto's."
Een soortgelijk probleem in 2021 had tot heel andere resultaten geleid, denkt Verstappen: "Daarom denk ik... laten we zeggen dat we vorig jaar dat probleem hadden, waar je een probleem hebt in de kwalificatie, waar je niet zo competitief bent. We zouden niet zoveel races gewonnen hebben als dit jaar, omdat dit jaar, ja, pole is leuk, maar het betekent niet altijd dat je de race gaat winnen”, aldus de tweevoudig wereldkampioen.
0 reacties