Max Verstappen van Red Bull is gematigd tevreden over de nieuwe banden die exclusief bandenleverancier Pirelli in 2022 in de Formule 1 inzet. Hoewel de Nederlander begrijpt dat Pirelli telkens voor een lastige opgave staat, des te meer door een ingrijpende verandering, zoals de overstap naar 18-inch banden, spreekt hij de wens uit dat het rubber in 2023 verbetert.
Verstappen gematigd tevreden over nieuwe Pirelli banden in 2022
"Ik denk dat het een beetje beter is geworden", verklaart Verstappen in gesprek met formel1. De overstap naar grotere banden is nog niet helemaal naar wens geweest
Pirelli moet het uiteindelijk ook proberen telkens. En dat is evengoed afhankelijk van hoe de huidige F1-auto’s reageren op nieuwe specificaties van de banden: "Natuurlijk moet je een band meenemen en je weet niet eens hoeveel downforce we zullen hebben. En met het grotere gewicht is het moeilijk voor Pirelli om te weten wat ze kunnen verwachten of wat ze krijgen”, vervolgt hij.
Bandenleverancier moet met oplossingen komen om probleem met vooras te verhelpen
Een verklaring waarom de banden wat trager reageren op het vooras en onderstuur veroorzaken? Verstappen heeft daar zo zijn ideeën over: "Dat komt waarschijnlijk door het gewicht van de auto. En de structuur van de banden en is niet ideaal", zegt hij. "Maar daarom moeten we als teams dit probleem omzeilen en proberen de auto een beetje beter te laten sturen”, spreekt de Red Bull-coureur.
Uiteindelijk is het evengoed de input van Pirelli die leidend is, met de banden als een essentieel element, die de auto als het ware met het asfalt verbindt: "We zijn de auto aan het verbeteren, maar er zijn nog steeds beperkingen waar we mee te maken hebben", vervolgt hij. "Je moet gewoon proberen om wat meer rotatie in de auto te krijgen”, concludeert de Nederlander tenslotte.
0 reacties