Monaco hoort inmiddels bij het mobilair van de Formule 1… ook al past de hele inboedel er tijdens een GP-weekend tegenwoordig amper in. Maar dat is niet het enige wat alsmaar minder past tussen de onveranderd krappe straten van het historische én pittoreske Monaco.
De Grand Prix van Monaco staat al jaren bekend als dé optocht van de F1-kalender. Met de meeste spanning op de zaterdag, tijdens de kwalificatie, is er eigenlijk maar één remedie tegen de monotonie van de race op zondag: de onvoorspelbaarheid van het weer.
Het inhalen en volgen is zelfs meer dan ooit lastig in de prinsendom. De Formule 1-bolides zijn behoorlijk breder dan de tegenhangers in het verleden en de nieuwe reglementen (zie totale breedte hieronder) verergeren het probleem van te brede auto's op een smal straatcircuit.
Reglementen 2021 | 2023 |
---|---|
Totale breedte: 200 cm | 250 cm |
Voorste carrosserie: 200 cm | 260 cm |
Achterkoetswerk: 165 cm | 185 cm |
Achtervleugel: 180 cm | 225 cm |
Verstappen wil Monaco behouden, maar zou dit aan lay-out aanpassen
Op de vraag of de Formule 1 beter af is zonder Monaco tegenwoordig, verklaart Max Verstappen het volgende: "Nee, ik denk het niet. Ik denk wel dat we kunnen kijken of we misschien wat dingen kunnen verbeteren. Zodat we een beetje kunnen racen of op zijn minst ergens een soort van passeermogelijkheid hebben", aldus Verstappen.
"De auto's zijn te breed, dus hopelijk worden ze met de nieuwe reglementen wat smaller. Het zal nog steeds moeilijk zijn, dus misschien moeten we kijken of we uit de tunnel een andere configuratie of iets dergelijks kunnen krijgen."
0 reacties