Max Verstappen is bij Red Bull veel sneller dan zijn teamgenoten. Gasly, Albon en als laatste Perez konden de Nederlander bij lange na niet benaderen en verloren uiteindelijk hun stoeltje bij Red Bull. Veel mensen verwijten het team vervolgens dat zij een auto specifiek voor Verstappen ontwerpen, maar volgens technisch directeur, Pierre Waché, is hier niks van waar.
De snelste auto neerzetten
Het is een probleem waar de teamgenoten van Verstappen mee zaten: de karakteristieken van de auto. Geen van de voorgangers van Liam Lawson kreeg het onder de knie om de Red Bull te temmen zoals Verstappen dat doet. Volgens sommige komt dat dus omdat de auto specifiek wordt ontworpen met de rijstijl van Verstappen in gedachten, maar tegen The Race legt Waché uit dat daar niks van waar is:
"Het was niet onze intentie om specifiek een auto voor Max te ontwikkelen. Maar als coureur kan hij omgaan met een minder gebalanceerde wagen. Om een snelle auto te maken, ga je per definitie deze kant op."
"Je hebt nog steeds de mogelijkheid om een ondersturende auto te creëren, maar die zou langzamer zijn. Onze taak is om hiervan weg te bewegen en vervolgens de set-up te gebruiken om hem sneller te maken. Max kan hiermee omgaan en ik denk dat Alex dat heel goed uitlegde met zijn opmerkingen over de computermuis."
"Een paar jaar geleden in Boedapest, tijdens de training, sloot Max' DRS niet toen hij remde. Maar hij vloog niet van de baan toen hij instuurde – hij zei alleen dat de achterkant wat licht aanvoelde."
Met de opmerking over de computermuis doelt Waché op hoe Albon ooit de rijstijl van Verstappen omschreef, namelijk alsof de gevoeligheid van de muis heel hoog is. Als deze ook maar een heel klein beetje wordt bewogen, is de muis opeens al aan de andere kant van het beeldscherm en dat is hoe het voelt om de Red Bull te besturen.
0 reacties