Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, heeft gereageerd op een eis van Helmut Marko over de auto van het aankomende seizoen.
Verbrede window
Na een megadominant 2023, verliep alles een stuk moeilijker voor het team van Red Bull in 2024. Ondanks dat Verstappen het seizoen begon met 7 overwinningen in de eerste 10 wedstrijden, moest Verstappen de rest van het seizoen alle zeilen bijzetten. Uiteindelijk kon Max Verstappen alsnog de titel pakken. Echter moest Red Bull het wel doen met een 3e plaats in het constructeurskampioenschap.
Red Bulls problemen in 2024 zat hem vooral in de balans en de kleine window van de RB20. Zodra de setup van de auto wordt aangepast, dan reageerde de Red Bull helemaal anders. Daarom eiste Helmut Marko laatst dat het Oostenrijkse team hun window voor 2025 moet verbreden.
Technisch directeur Pierre Waché sluit zich tegenover Motorsport.com deels aan met de woorden van Helmut. En legt uit wat ze daarmee willen bereiken in 2025: "Als droom wil je dat natuurlijk, maar je weet dat de algehele potentie afneemt als je het window vergroot", begint hij.
"Als je naar de auto’s van andere teams kijkt en hoe die liggen, dan zijn die allemaal waanzinnig stijf. Wat je wil, is de snelste auto produceren, maar het is niet zo dat een auto langzaam is, doordat het window waarin die werkt klein is."
Volgens Waché moet de focus ook op andere punten liggen:"Wat je wil, is dat je voor ieder circuit in het juiste window zit. Dan kan je daarop anticiperen. Als je dat kunt bereiken, waarom zou je het window dan nog willen vergroten en de algehele potentie van een auto afvlakken? Je wil de snelste auto in vergelijking met de anderen. Ik zal de algehele potentie niet laten afnemen om het operationeel makkelijker te maken. Je kunt de potentie wel verlagen om coureurs te helpen zodat ze de auto kunnen gebruiken, maar niet om engineers te helpen de auto te gebruiken."
Het is dus heel belangrijk om een balans te vinden tussen potentie en een window: "Het belangrijkste is dat je altijd op zoek bent naar manieren om de auto sneller te maken en er tegelijkertijd voor te zorgen dat coureurs er het maximale uit kunnen halen. In 2023 hebben we bewezen dat onze richting correct was, aangezien we sneller waren dan de anderen. Het afgelopen jaar heeft ons geleerd dat we toen niet correct waren. Het gaat steeds om een evenwicht vinden tussen de balans van een auto en de algehele potentie ervan. Dat vraagstuk moeten we voor aankomend seizoen zien op te lossen."
0 reacties