Het team van Red Bull heeft bevestigd dat Max Verstappen een nieuwe motor krijgt in Brazilië, en dus een gridstraf krijgt voor aankomend weekend.
Al problemen in Mexico
Slecht nieuws dus voor de Nederlander, na de straffen in Mexico krijgt hij dus ook een straf voor het wisselen van een motor. Daarom moet hij dus in Brazilië naar achteren. Het is nog niet bekend hoeveel plaatsen hij naar achter moet. (Update 16:34) ondertussen is bekend gemaakt dat Verstappen alleen een ICE wisselt en dus een gridstraf krijgt van 5 plaatsen.
Verstappen kende in Mexico ook al veel problemen met de motor van de RB20 o.a. tijdens FP1. Red Bull had gehoopt het opgelost te hebben voor FP2, maar dat lukte niet waardoor de Nederlander een groot gedeelte miste van die training. Na die training kreeg Verstappen een andere krachtbron, die wel minder krachtig was.
Helmut Marko legt in zijn Speedweek column, waar de problemen van de motor vandaan kwamen:
"Het tempo in Mexico was onvoldoende omdat we vanwege het motorprobleem een andere krachtbron moesten installeren die het einde van zijn cyclus had bereikt en niet meer gepland was voor races. Dat was een van de redenen waarom we een van de langzaamste auto's waren op de rechte stukken. Wanneer een Formule 1-motor een bepaald aantal kilometers bereikt, is de afname in prestaties duidelijk merkbaar en we onderzoeken momenteel of we de motor met het lek weer kunnen gebruiken".
Gridstraf
Of Red Bull de motor die in Mexico is kapot gegaan nog een keer kunnen gebruiken weten ze dus nog niet, in ieder geval gaat die niet gebruikt worden in Brazilië. Dat komt omdat Verstappen een nieuwe motor krijgt en dus een gridstraf inneemt. Helmut Marko legt ook uit waarom ze dat hebben gedaan:
"Maar ook hier is het eigenlijk niet de bedoeling om de motor weer te gebruiken in termen van kilometers, wat betekent dat we er niet omheen kunnen om de motor in Brazilië te vervangen, met een bijbehorende straf", sluit hij af.
0 reacties