Lang waande de Nederlandse drievoudige wereldkampioen zich min of meer onschendbaar. Enerzijds door zijn superieure machinerie, maar bovenal toch door de magische combinatie van een RB-bolide en Max Verstappen zelf.
De marges, zoals zijn nogal vaak riante voorsprong deed vermoeden, leken óók aan de start van 2024 haast onoverbrugbaar voor de concurrentie.
Maar daar is sinds de Grand Prix van Miami enige verandering in gekomen. (De potentie van) het pakket realiseren - het valt of staat immers bij het bandenmanagement. En juist op dat vlak is Red Bull enig terrein verloren, met name in vergelijking met McLaren.
Verstappen spreekt zorgen uit na twee moeilijke weekenden
De foutmarges die titelverdediger Max Verstappen zich kan veroorloven nemen dus logischerwijs af naarmate McLaren steeds dichter op de staart zit zogezegd.
Het zit nog altijd in de ontelbare details bij het streven naar een nagenoeg perfect weekend. Details in het werk van de honderden mensen die op het circuit en vanuit de fabriek het raceweekend in goede banen leiden.
"Ik denk dat het na Miami vrij duidelijk was toen we Imola ingingen, dat het allemaal een beetje closer was geworden, ook al was Imola waarschijnlijk ook niet ons makkelijkste weekend", vertelde Verstappen in Monaco.
En Verstappen laat doorschemeren dat het totale plaatje momenteel intern niet helemaal samenkomt: "Ik weet dat dat niet altijd een realistische mogelijkheid is, maar je probeert altijd een bepaald punt te bereiken en misschien hebben we de laatste paar races niet op dat punt geopereerd."
Monaco niet meer hét toneel van Red Bull
Red Bull stond lang bekend als hét team dat elk jaar in Monaco kon meedingen voor de winst. Van een soortgelijke favorietenrol is momenteel echter geen sprake, althans, niet als wij Verstappen mogen geloven: "Als je naar de lay-out van het circuit kijkt, wordt het waarschijnlijk niet ons beste circuit, alleen al omdat onze auto normaal gesproken een beetje moeite heeft met hobbels en stoepranden", meldde Verstappen.
"We hebben er een beetje aan gewerkt in vergelijking met vorig jaar en tot nu toe zijn onze prestaties bij lage snelheden op de meeste circuits waar we zijn geweest een beetje verbeterd, maar ik denk niet dat dit een heel gemakkelijk weekend wordt. Maar Monaco is nooit erg eenvoudig, zelfs niet als je verondersteld wordt de beste auto te hebben. Er kan van alles misgaan, dus we moeten er gewoon bovenop zitten. Imola begon heel slecht en we hebben het kunnen omdraaien. Ik zou niet nog een keer zo'n weekend willen hebben."
0 reacties