De Grand Prix van Spanje verliep allesbehalve vlekkeloos voor Max Verstappen. Hoewel de Nederlander bekend staat om zijn controle en koelbloedigheid, zag de wereld even een andere kant van hem. Voormalig Haas-teambaas Günther Steiner heeft lof voor de stuurmanskunsten van Verstappen, maar uit ook zijn zorgen over zijn mentale staat op dat moment.
Harde banden, harde klap
Red Bull koos voor een gedurfde driedubbele pitstopstrategie, waarmee het McLaren onder druk wilde zetten. Het plan leek goed te werken, tot de Safety Car roet in het eten gooide. Waar de meeste teams kozen voor de zachte band bij de herstart, kreeg Verstappen tot zijn frustratie de harde compound aangemeten. Dat verschil in grip werd al snel pijnlijk zichtbaar.
Bij de herstart verloor Verstappen bijna de controle over zijn RB21. De auto gleed zijwaarts, leek onhoudbaar, maar Verstappen wist het kunststukje toch te redden. Günther Steiner reageerde onder de indruk: “Er zijn niet veel coureurs die een wagen in zo’n situatie onder controle houden. Dat was behoorlijk indrukwekkend,” aldus de Italiaan in de podcast The Red Flags.
Verstappen ‘verloor even zijn verstand’
Toch bleef het niet bij dat ene moment. Kort daarna ontstond er een fel gevecht met George Russell. Verstappen kwam buiten de baan, haalde Russell in bij het terugkeren op het asfalt, maar moest die plek van zijn team teruggeven. De Nederlander reageerde echter niet direct, en reed Russell vervolgens licht aan. Een bewuste actie, stelt Steiner, ingegeven door teleurstelling en frustratie.
“Ik denk dat hij even zijn verstand verloor”, zegt Steiner. “Paniek is misschien niet het juiste woord, maar hij raakte overduidelijk de controle over zijn emoties kwijt. Hij is temperamentvol, dat weten we, maar dit was ongebruikelijk, zelfs voor hem.”
Verstappen kreeg voor het incident een tijdstraf van tien seconden, waardoor hij uiteindelijk als tiende finishte. Een magere oogst voor de viervoudig wereldkampioen, die dit seizoen toch regelmatig te maken lijkt te hebben met strategische fouten of teamkeuzes die tegen hem werken.
Mens achter de kampioen
Wat deze race vooral liet zien, is dat zelfs de allergrootsten niet immuun zijn voor frustratie. Verstappen bewees opnieuw zijn buitengewone stuurmanskunsten, maar ook dat hij menselijk is, met emoties, twijfels en momenten waarop het net even te veel wordt. Steiners compliment is daarom meer dan alleen technisch; het is een erkenning van Verstappens klasse, maar ook een subtiele wake-up call.
0 reacties