Dinsdagochtend maakte de Formule 1 de kalender van 2026 officieel bekend. Deze doet erg denken aan de kalender van dit jaar, met een paar kleine wijzigingen. Zo is er met de Grand Prix van Madrid een nieuwe race aan toegevoegd en is de volgorde van een aantal races veranderd. Maar de meest opvallende verandering is het feit dat Imola van de kalender verdwijnt. Iets wat veel raceliefhebbers, waaronder Max Verstappen een gemis vinden.
Van traditionele naar straten circuits
Het is een trend die steeds meer en eer zichtbaar is in Formule. De sport is aan het schakelen naar meer stratencircuits en steeds minder van de traditionele circuits staan op de kalender. Circuits zoals Sepang, Hockenheim, Mugello en nu dus Imola verdwijnen van de kalender. Daarvoor krijgt de Formule 1 circuit voor in de plaats die gedeeltelijk aangelegd zijn en deels door een stad gaan. Denk aan circuits zoals Miami, Jeddah en nu dus als nieuwste toevoeging Madrid. Het is een gemis voor liefhebbers van de echte old School circuits.
Een van die liefhebbers is dus Max Verstappen. Hij is een echte old school racer en hij rijdt veel liever op een circuit als Imola dan door de straten van een stad. Nu zal hij ook niet meer met Formule 1 op Imola rijden, een circuit waar hij de laatste jaren zo succesvol was. Hij wist de afgelopen vier Grands Prix op het circuit te winnen.
Verlies van Imola
Inmiddels heeft de viervoudig wereldkampioen gereageerd op het feit dat Imola van de kalender gaat verdwijnen. "Ik weet het niet. Ik hou ervan om (in Imola) te racen, maar uiteindelijk ben je gebonden aan wat je voorgeschoteld krijgt. Ik geniet er zeker van, maar tegelijkertijd moet je ook de juiste auto onder je hebben om zoiets te kunnen doen."
Toch kan hij zijn onvrede over het verliezen van Imola op de kalender niet verbergen. "Het is zonde om dit soort circuits te verliezen. Ik begrijp het vanuit F1 natuurlijk met de nieuwe circuits waar we naartoe gaan. Er zit een sportieve kant aan, maar ook een financiële kant, toch? Als je wilt dat de industrie blijft groeien en het steeds populairder wilt maken, dan snap ik het. Maar persoonlijk, als ik kijk naar het genot van het racen, zijn het dit soort circuits waardoor ik verliefd ben geworden op het racen. Dat had ik tijdens het karten al, omdat je in de kartsport ook bepaalde banen hebt die specialer zijn dan anderen."
0 reacties