Het Formule 1-weekend in Spanje verliep verre van vlekkeloos voor Max Verstappen. Na een moeizame race waarin hij slechts één punt wist te scoren, ontstond er in de nasleep vooral discussie over teamkeuzes, een tijdstraf en een pijnlijk moment met George Russell. In aanloop naar de Grand Prix van Canada kwam die frustratie opnieuw naar boven, dit keer tijdens een scherpe confrontatie tussen Verstappen en de Britse Sky Sports-journalist Ted Kravitz.
Incident met Russell zorgt voor nasleep
Tijdens de herstart in Spanje kwamen Verstappen en Russell elkaar tegen in de eerste bocht. De Nederlander schoot daardoor even van de baan, wat zijn race flink beïnvloedde. Kort daarna kreeg Verstappen via de teamradio de opdracht om Russell voorbij te laten, een beslissing van Red Bull die achteraf gezien onnodig bleek te zijn. De FIA bevestigde later dat Verstappen Russell niet had hoeven laten passeren. Dat leidde tot frustratie bij de Nederlander, die bovendien een tijdstraf van tien seconden kreeg voor een later incident met Russell.
Kravitz’ vraag zet Verstappen op scherp
Tijdens het raceweekend in Canada kwam journalist Ted Kravitz terug op die situatie. Hij suggereerde dat wellicht Stephen Knowles, Red Bulls nieuwe Senior Race Strategy Engineer, een andere beslissing had moeten nemen. Verstappen reageerde direct geïrriteerd op die suggestie. “Ik denk niet dat het aardig is om één iemand aan te wijzen”, zei hij fel. “Dat is nooit hoe we het intern aanpakken. We bekijken situaties als team, en dat geldt ook voor wat er in Barcelona gebeurde.”
Kravitz verdedigde zichzelf door te zeggen dat hij niemand de schuld gaf, maar Verstappen bleef erbij: “Je noemt hem toch wel. Dan wijs je dus in feite naar hem.” De Nederlander benadrukte dat het niet zijn taak is om voor camera’s te verklaren wie verantwoordelijk was. “We leven en we leren. Als team. En dat hoort zo.”
Vertrouwen in het teamproces
Wat duidelijk werd tijdens het interview, is dat Verstappen geen ruimte laat voor publieke afrekeningen. Ondanks zijn frustratie over de strategie en het verloop van de race, blijft hij pal achter zijn team staan. “Als er fouten worden gemaakt, leren we daarvan, net als elk ander team,” aldus de viervoudig wereldkampioen. Zijn boodschap: kritiek bespreken we intern, niet voor het oog van de wereld.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Met zijn derde plaats in het kampioenschap en een achterstand van 49 punten op leider Oscar Piastri, weet Verstappen dat hij snel moet terugslaan. De McLaren is momenteel de sterkste auto op de grid, en Red Bull moet alles uit de kast halen om de aansluiting weer te vinden. Verstappen richt zich dan ook volledig op het herstel. “Wat er is gebeurd, is gebeurd. Op naar Canada,” lijkt zijn houding.
0 reacties