Na de testdagen leek het eruit te zien dat Red Bull het moeilijk had en misschien zelfs als vierde team het seizoen in te gaan. Helmut Marko denkt daar anders over, hij denkt dat Red Bull er beter voor staat dan Mercedes en Ferrari, alleen McLaren zullen ze nog voor zich moeten dulden.
"We moeten voor Max een winnende auto kunnen bouwen"
Helmut Marko blikt bij Auto Motor und Sport vooruit op het aankomende seizoen. Als eerste geeft hij zijn indruk over hoe de testdagen in Bahrein zijn verlopen.
"McLaren heeft op dit moment de snelste auto en is ook ongelooflijk sterk als het gaat om bandenslijtage. Maar ik denk niet dat het gat zo groot is als het soms lijkt. Wij hebben bijvoorbeeld onze racesimulatie niet in de optimale configuratie gereden. Toch is het weer zoals vorig jaar: McLaren gaat de baan op, zet meteen goede tijden neer, en dat met elke bandensoort."
Hij vergelijkt de Red Bull van dit jaar met die van vorig jaar en hij is blij dat ze verbetering zien. "De nieuwe auto is beter voorspelbaar, reageert op aanpassingen in de afstelling zoals je zou verwachten, en niet zoals vorig jaar, toen je direct een seconde verloor zodra je buiten het werkvenster viel. Maar er zijn nog steeds zwakke punten waaraan we gedurende het seizoen moeten werken. Er is vooruitgang zichtbaar, maar niet in die mate dat we op hetzelfde niveau als McLaren zitten."
Als hem wordt gevraagd hoe de verhoudingen liggen ten opzichte Mercedes en Ferrari is Marko duidelijk optimistisch. "Naar onze inschatting liggen we voor op beide, zowel over één ronde als in de longruns. Mercedes viel bijvoorbeeld op door een zeer hoge bandenslijtage."
Helmut Marko ziet in dat het niet alleen belangrijk ik om een goede auto te bouwen, zodat ze kans maken op een goed resultaat dit seizoen, maar ook om Max Verstappen niet kwijt te raken.
"Het is geen geheim dat Max' contract prestatieclausules bevat. Max wil winnen. En hij wil het gevoel hebben dat alles wordt gedaan om hem het maximale te geven. Dat is voor ons een uitdaging. Als hij niet het gevoel heeft dat alles wordt gedaan om hem de optimale auto te geven, dan bestaat de kans, contract of niet, dat hij zich anders gaat oriënteren."
"Het is voor ons heel belangrijk om hem te bewijzen dat we een winnende auto kunnen bouwen, waarbij 'winnend' in de huidige competitieve verhoudingen niet betekent dat we 20 races moeten winnen. We moeten echter in staat zijn om te winnen in de races waar we kunnen winnen en verder voldoende punten te verzamelen."
0 reacties