In 2019 nam Red Bull afscheid van Renault als motorfabrikant. Ze stapte over naar Honda. Achteraf bleek dat het een goede keuze was, zo won Vertappen namelijk zijn vier wereldtitels met een Hondamotor in zijn auto. Een van de monteurs van Red Bull blikt terug hoe het was met Renault als leverancier van de krachtbron.
Pit crew die presteert onder druk
In de tijd dat Renault nog de motoren leverden voor Red Bull was het niet altijd een geslaagd huwelijk. In het begin van de jaren 2010 was het wel een groot succes voor het team. Van 2010 tot en met 2013 won het team beide kampioenschappen van Formule 1 met een motor van Renault in de auto's.
Dat succes werd echter minder in het tijdperk van de hybride motoren. Renault leek het concept nooit helemaal onder de knie te krijgen en zelfs nu nog met Alpine hebben ze geen sterke motor. Destijds was Red Bull dan ook ontevreden over de motoren die geleverd werden door het Franse team. Op snelheid lukten het ze niet om in de buurt te komen van Mercedes en ook waren de motoren behoorlijk onbetrouwbaar. Het leverde veel DNF's op voor Max Verstappen en Daniel Ricciardo.
Ook monteur bij Red Bull, Calum Nicholas, herinnert zich nog hoe het team van Red Bull op de proef werd gesteld door de Renault-motoren. Zo vertelt hij tijdens de Driven By Us Podcast het volgende:
"Toen we nog samenwerkten met onze oude motorleverancier (Renault), leek het wel chaos elke week. Er was altijd wel iets, er was altijd een situatie ergens in het weekend waarbij beide teams aan één auto werkten om die op tijd klaar te krijgen. Dat is iets waar het team altijd echt sterk in is geweest; het werk gedaan krijgen binnen strakke tijdschema's is iets waar we behoorlijk goed in zijn."
Toch waren de motoren niet het enige waar het team mee kon laten zien hoe goed ze zijn in presteren onder druk. De monteur vertelt ook over de keer dat Verstappen zijn Red Bull tijdens een opwarmronde in de muur zette en dat het team de auto nog snel voor de race moest repareren.
"Ik zat destijds niet in het team, maar het team dat Max Verstappens auto repareerde nadat hij de vangrail raakte onderweg naar de grid in Hongarije in 2019, leverde een monumentale prestatie. Er zullen altijd van die momenten zijn waarop je tegenslag moet overwinnen en de klus moet klaren."
0 reacties