Momenteel mogen de teams nog rondrijden met relatief flexibele voorvleugels, maar vanaf de Grand Prix van Spanje zullen die regels aangescherpt worden en mogen deze vleugels veel minder flexibel zijn. Dit zou zomaar een erg groot voordeel kunnen worden voor Red Bull.
Regels aanscherpen
Het is in dit jonge seizoen al niet de eerste keer dat de regels worden aangescherpt. Deze regelveranderingen, voor de voorvleugels, was al voor de start van het seizoen aangekondigd en zal dus in Spanje plaatsvinden. Maar in China werden er al regels voor de achtervleugels aangescherpt. Namelijk dat de gleuf die in de achtervleugel kan ontstaan op hoge snelheid niet te groot mocht worden.
In Spanje worden de regels voor de voorvleugels dus aangepast. De FIA zal namelijk strenger gaan testen. Het maximale doorbuigen onder een statische belastingstest wordt verlaagd van 15 mm naar 10 mm. Deze wijziging komt na analyse van hoe voorvleugels bij hoge snelheid vervormen. Meer flexibiliteit levert aerodynamisch voordeel op, en om dat te beperken worden de tests nu strenger en specifieker uitgevoerd.
Er zou één team zijn dat het meest naar deze nieuwe regels uit kijkt: Red Bull Racing. Zij maakte ook de meeste protesten toen de FIA bekend maakte dat deze regels pas gedurende het seizoen zouden worden ingevoerd. Na de Grand Prix van Japan sprak Christian Horner kort over de aankomende regelwijziging.
"Ik denk dat er een onbekende factor is in hoe het de verschillende auto's zal beïnvloeden. Je ziet dat het werkvenster van deze auto's extreem smal is, en die verandering aan de voorvleugel is best significant – dus het zal interessant zijn om te zien wie en hoe het beïnvloed wordt. Er zijn geen garanties."
"Er zit momenteel heel weinig tussen de top vier teams, en het gaat uiteindelijk draaien om ontwikkeling. We krijgen een grote reglementswijziging bij race negen. Hoe gaat dat het krachtenveld beïnvloeden?"
0 reacties