Ondanks het moeten missen van een overwinning, wist Mercedes in 2023 de eer nog enigszins hoog te houden. Ferrari werd voor P2 verslagen in de constructeurs, weliswaar nipt. Uitgerekend hielp de derde plek van George Russell het team aan de broodnodige punten in de laatste race. Maar hoe verhoudt de Brit zich in zijn tweede seizoen bij de Zilverpijlen tot de meer ervaren teamgenoot Lewis Hamilton? Laten we de optelsom maken middels een eindrapport.
2023 F1-eindrapport teamduels: herstellend Mercedes klauwt momentum terug
Om het eindrapport per coureur af te kaderen, siert het om eerst bij de situatie van Mercedes stil te staan.
Na 2022 volgde vorig F1-seizoen nog een jaar van beproevingen. De W14 erfde allicht niet de allerslechtste eigenschappen van zijn voorganger, maar pas toen het zero sidepod-ontwerp voorgoed losgelaten werd, begon het voorheen zo dominante F1-team terrein te winnen op de rest van de voorhoede.
Verslagen worden door je klantenteams, McLaren en Aston Martin, is als fabrieksteam immers een no-no. Dat de Zilverpijlen het niet zo ver lieten komen, is allicht nog de grootste prestatie.
Wat daarbij leidend is gebleken: dat ze over het hele seizoen de langste adem hadden in het krappe gevecht om de zogenaamde poedelprijzen. Ook langer dan Ferrari, wat wél een overwinning wist los te wrikken in Singapore uit de ijzeren greep van Red Bull.
Niet dat het kansen regende voor Mercedes in hét jaar van Red Bull Racing en Max Verstappen. Maar als het momentum in 2023 enigszins leidend is, wetende dat Mercedes aan het jaar begon met een valse start, maar uiteindelijk tweede werd in de constructeurs, kan gesteld worden dat het vooruitzicht - 2024 - verre van kansloos oogt voor het herstellende Duitse fabrieksteam.
En uiteindelijk maakte één coureur volgens ons het beste van deze omstandigheden en nam daarmee zijn team op sleeptouw evengoed.
Eindrapport Lewis Hamilton: 8,5
Er is veel over Lewis geschreven, goed en slecht, maar je moet hem toegeven: de zevenvoudig wereldkampioen weet zich, ondanks alles, weer te herpakken. Voorbij de merkwaardige uitspraken zodra de Mercedes-bolide het af en toe liet afweten, konden wij hem op weinig fouten betrappen in 2023.
Ook Hamilton kwam niet altijd lekker uit de verf in de kwalificatie, maar stond er zondag keer op keer. Tegenover één DNF en één DSQ bij de GP van Verenigde Staten, zette Hamilton zesmaal een podiumplek (driemaal tweede, driemaal derde). Hij wist daarnaast in elk weekend, behalve de twee bovengenoemde in de punten te finishen met een P9 als slechtste resultaat.
Lewis miste weliswaar zijn bonus bovenop het behoorlijke salaris, maar door P3 veilig te stellen met 234 punten, tegenover 175 van Russell, is wat ons betreft een 8,5 waard. Want als je het op die leeftijd nog zo weet te klaren, dan zet je jouw jongere teamgenoot uiteindelijk gewoon te kijk.
Eindrapport George Russell: 6,5
Omstandigheden, omstandigheden… Menig F1-volger weet dat Russell het geluk niet meehad in 2023. Meer dan eens zat de Brit aan de ongelukkige kant van strategische calls.
Maar rechtvaardigt dat het eindresultaat als je het over een heel jaar bekijkt?
Dat Russell dit ongelukkige narratief, onbewust dan wel, toe-eigende, is volgens ons ook wat hij onvermijdelijk op zichzelf afriep… Een selffulfilling prophecy, zoals de Engelsen dat noemen. En op dit niveau, met een meervoudig wereldkampioen als teamgenoot, mag je een betere respons verwachten.
Met enkel tweemaal een derde plek als beste resultaat, waaronder die doorslaggevende in Abu Dhabi, voelt 2023 toch vooral als een gemiste kans voor Russell. Al helemaal als je beseft dat hij in zijn eerste jaar namens Mercedes 275 punten bij elkaar reed.
Nee, Russell had alle recht om meer te verwachten. Wij eveneens. Zijn positie binnen het team als de nummer twee is hiermee namelijk voorlopig (psychologisch) bepaald. Een magere 6,5 is dan ook op zijn plaats.
0 reacties