Het 2022-seizoen ligt inmiddels alweer een tijdje achter ons, en dus is de balans opgemaakt. De rode lijn? Max Verstappen. De 25-jarige Limburger wist op ongekend dominante wijze zijn tweede wereldtitel veilig te stellen, wist 15 van de 22 races te winnen, bezorgde zijn team Red Bull de constructeurstitel en reed zichzelf naar het record van meeste overwinningen in één seizoen. Een hele mond vol, maar behoorlijk wat om op te teren. Des te meer kunnen we vooruitblikken op volgend jaar. Wat staat ons te wachten`, en waarom kunnen we uitkijken naar 2023?
5 redenen om uit te kijken naar 2023: Verstappen en De Vries
De eerste reden? We hebben voor het eerst in de historie twee Nederlanders een heel seizoen tegelijkertijd op de grid, in de naam van Max Verstappen en Nyck de Vries. Verstappen voor Red Bull, De Vries voor dochterteam AlphaTauri.
Verstappen is inmiddels een gevestigde naam binnen de sport, en De Vries kan dat worden. Met zijn 27 jaar is De Vries relatief laat met zijn debuut, maar beter laat dan nooit. De man geboren in Sneek mocht vorig jaar op Monza als reservecoureur aantreden in de Williams ter vervanging van de door een blindedarmontsteking gevelde Alex Albon. Hij maakte indruk door de trage bolide naar de negende plaats te rijden en zo punten te pakken.
Na deze prestatie kwamen de geruchten in een stroomversnelling. De Vries was gewild, heel gewild. AlphaTauri trok uiteindelijk aan het langste eind, waardoor we volgend jaar twee Nederlanders op de grid hebben.
De mogelijke driestrijd tussen Red Bull, Mercedes en Ferrari
In 2023 staat ons mogelijk een prachtig titelgevecht tussen drie teams te wachten. Na de ongekende dominantie van Red Bull 2022 zullen andere teams gemotiveerder dan ooit zijn om het team uit Milton Keynes te verslaan.
2022 leek voor Red Bull akelig te beginnen met twee uitvalbeurten in drie wedstrijden. Ferrari begon daarentegen sterk en leek het te kloppen team te worden. Maar na een aantal tactische blunders, technisch malheur en rijdersfouten nam Red Bull, na het verlagen van het gewicht van de RB18, die rol over. Mercedes kwam in het hele verhaal niet voor, maar voerde na de GP in Austin een paar updates uit waardoor de gevaarlijke snelheid van de W13 naar boven kwam. Ingrediënten voor een noemenswaardige battle? Zeker weten.
Vooral na Red Bull's straf omtrent het overschreden budgetplafond in 2021 en een getergd Ferrari en Mercedes zou het een zeer interessante strijd kunnen worden.
Veel debutanten en nieuwe teambazen
2023 betekent ook het jaar van een groot aantal debutanten en nieuwe teamb`azen, waar een heuse stoelendans aan vooraf ging.
Naast Nyck de Vries maakt bijvoorbeeld Oscar Piastri zijn debuut voor McLaren. Hij zal gelijk onder een vergrootglas liggen na het gedoe rondom Alpine. Ook Logan Sergeant maakt zijn debuut voor het team van Williams. Het is interessant om te zien hoe hij met de druk omgaat, hoewel hij de grootste druk - doordat Williams hem al voor het behalen van zijn superlicentie presenteerde - waarschijnlijk al heeft gehad.
Maar ook de terugkeer van de geroutineerde Nico Hülkenberg is er eentje om aandacht aan te besteden. De Duitser vervangt de ondermaats presterende Mick Schumacher bij Haas, waardoor het Amerikaanse team in de naam van Magnussen en Hülkenberg volgend jaar twee routiniers onder contract heeft.
In 2023 zal Fred Vasseur zijn debuut maken als teambaas bij Ferrari, na een periode bij Alfa Romeo/Sauber. Zijn voornaamste taak? Puinruimen. Andreas Seidl volgt de Fransman op, hij komt over van McLaren. Seidl wordt op zijn beurt weer vervangen door Andreas Stella. De grootste schok was echter het ogenschijnlijk plotselinge vertrek van Jost Capito bij Williams, waar op het moment van schrijven nog geen vervanger voor is aangesteld. Het zal interessant zijn welk team het meest profiteert of juist niet van de stoelendans.
Battle tussen Ricciardo en Pérez?
Ondanks haar ongekende dominantie is niet alles bij Red Bull koek en ei. Naast de budgetplafond-perikelen stond het incident tussen Verstappen en Pérez in Brazilië flink in de schijnwerpers. De eerste scheurtjes lijken te ontstaan bij de daarvoor 'perfecte teamgenoten'.
Hoewel Red Bull anders zegt, zijn de prestaties van Pérez in 2022 toch echt ondermaats tegenover die van Verstappen. Verstappen wist 15 races te winnen, Pérez 'slechts' twee. De vraag is hoe dat zich in 2023 verder zal ontwikkelen.
Inmiddels heeft Red Bull verloren zoon Daniel Ricciardo aangetrokken als derde coureur. Red Bull beweert stellig dat een potentiële wissel niet aan de orde is, en ook Pérez lijkt onaangedaan. Maar het kan niet anders dan dat de Mexicaan druk zal voelen.
Een recordaantal van 24 Grands Prix
Als laatste zien we in 2023 een tot dusver record aan Grands Prix, namelijk 24. Mits er nog een vervanger wordt gevonden voor de afgelaste Chinese GP, het bevestigde aantal staat nu op 23. Eigenlijk teveel, zeggen de coureurs, maar voor de fervente F1-liefhebber natuurlijk iets om reikhalzend naar uit te kijken.
0 reacties