Oud Red Bull-ontwerper Adrian Newey is geen fan van de nieuwe F1-reglementen voor 2026.
Nieuwe reglementen
In 2026 komen er nieuwe Formule 1-reglementen. Er gaat veel veranderen met o.a. de motor en het chassis. Volgens Newey is dat vrij onlogisch: “Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst nieuwe regels geïntroduceerd werden voor zowel de motor als het chassis”, begint hij tegenover Planet F1.
"De power unit-regels zijn al een tijdje geleden vastgesteld en er is toen nog niet nagedacht over de bijbehorende chassisregels", "Het is een probleem waar de FIA en de teams mee te maken hebben gehad", vervolgt Newey.
Laatst tijdens een vergadering van de Formule 1-commissie, werd er gepraat over het feit dat de simulaties van de 2026 auto zonder stroom kwamen te zitten op de lange rechte stukken. Daarom worden die regels weer aangepast. Newey heeft daar echter niet veel begrip voor: "Maar zelfs nu is er nog steeds veel bezorgdheid dat de auto's aan het einde van de race op een rechte lijn aanzienlijk langzamer zullen zijn dan aan het begin, omdat ze hun accu leegmaken".
Newey niet blij met 2026 chassisregels
Ook zullen in 2026 nieuwe regels komen voor het chassis van de Formule 1 auto's. De 65-jarige F1 ontwerper denkt dat daar echter een duur prijskaartje aan gaat hangen.
"Het belangrijkste voor de Formule 1 is het schone en originele karakter van de auto’s, als de chassisvoorschriften – die vooral betrekking hebben op aerodynamische regels – te beperkend worden, gaan alle auto’s er hetzelfde uitzien.”
Nieuwe regels speciaal gemaakt voor nieuwe fabrikanten?
In 2026 komt er ook een 'nieuw' team in de Formule 1, het team van Sauber wordt overgenomen door Audi, ook Honda keert terug. Volgens Newey heeft de FIA echter de reglementen voor 2026 alleen bedacht om nieuwe fabrikanten aan te trekken: “Audi komt binnen, Honda heeft zijn besluit om te vertrekken teruggedraaid, maar voor mij zit de waarde in de teams, niet in de fabrikanten. Ze komen en gaan."
“Ze wisselen van CEO, ze besluiten ineens dat ze liever een tennistoernooi sponsoren dan Formule 1, ze slaan een andere richting in. Dat hebben we vaker gezien", sluit Newey af.
0 reacties