De derde Grand Prix van 2024 betekent weer vanouds het reguliere weekendschema afwerken met de race op zondag. De uitzondering? Vanwege het tijdsverschil zullen al de sessies van de Australische GP vroeg in de ochtend uitgezonden worden bij ons. We blikken alvast vooruit op het raceweekend op Albert Park en delen het afwijkende tijdschema.
Australische GP: volgende krachtmeting met kanttekening
Ook deze derde blijkt een vreemde eend in de bijt: Albert Park in Melbourne is in zijn recht een uniek circuit dat al langer snelheid combineert met openbare wegen. Het sinds 1996 gebruikte F1-circuit (met uitzondering van 2020 en 2021) is juist vanwege die twee eigenschappen een behoorlijke uitdaging voor de huidige F1-bolides.
Althans, het asfalt wat er ligt, zou vrij vlak moeten zijn, vlakker dan bijvoorbeeld in Singapore of Bakoe. Maar het neemt niet weg dat de combinatie van openbare wegen en hoge bochtsnelheden de balans van de vloer van een F1-auto (en daarmee de gegenereerde downforce) behoorlijk kan verstoren.
Het F1-team van Mercedes kampt nog steeds met problemen als het aankomt op porpoising beteugelen bij hoge snelheden. Het probleem wordt verergerd door oneffenheden in de asfaltlaag en daarmee moeilijker om simuleren.
Het zal dan ook interessant zijn om te zien hoe de Zilverpijlen zich in Melbourne verhouden tot Ferrari en McLaren. Waar het team staat dit keer zal leidend kunnen zijn voor de prestaties op resterende straatcircuits.
Hoe laat begint de F1 GP van Australië 2024?
Event | Datum | Tijd |
Vrije Training 1 | Vrijdag 22 maart | 02:30-03:30 uur |
Vrije Training 2 | Vrijdag 22 maart | 06:00-07:00 uur |
Vrije Training 3 | Zaterdag 23 maart | 02:30-03:30 uur |
Kwalificatie | Zaterdag 23 maart | 06:00-07:00 uur |
Race | Zondag 24 maart | 05:00 uur |
Daarnaast kan Melbourne ook het één en ander verdoezelen wat de echte rangorde betreft. Want zodra wij arriveren op de traditionelere (rasechte) circuits - wat zullen dan de prestatieverhoudingen zijn tussen de teams?
Binnen het huidige budgetplafond werkt het terugpeddelen in je ontwikkelingsplan als een mes dat aan twee (dan wel verkeerde) kanten snijdt van je budget. Je zet stappen terug als het ware en bent daardoor nog verder van je target.
Er kunnen maar een beperkt aantal middelen vrijgemaakt worden voor zulke stappen per seizoen. Wij vragen ons dan ook af of sommige teams zich daarom neerleggen bij de mindere prestaties op straatcircuits en straks pas echt uit de startblokken schieten, zodra wij op de Europese circuits aanbelanden.
0 reacties