Mercedes staat voor een zware taak na een moeilijke start van het Formule 1-seizoen 2024. Hun W15 heeft nog niet aan de verwachtingen voldaan, zo waren Ferrari en McLaren vooralsnog sneller in de eerste twee races. De alarmbellen beginnen dan ook zowel intern als extern af te gaan.
Voorlopig is het een schim van de aanvankelijke hoop om Red Bull uit te dagen voor het kampioenschap. Zowel Lewis Hamilton als George Russell hadden het moeilijk in het vorige Grand Prix-weekend en Hamilton riep zelfs om ‘grote veranderingen’ na een teleurstellende negende plaats in Jeddah.
Mercedes staat vierde in de constructeurs met 26 punten uit twee races. Twee punten minder dan McLaren en inmiddels al 23 punten achter op Ferrari. Waar bij de seizoensopener gesproken werd over koelingsproblemen als hoofdoorzaak van tegenvallende prestaties, gaat dezelfde verklaring na nog een teleurstellend weekend in Jeddah niet op.
Maar waar zit het dan precies? Volgens een video-analyse van The Race worstelt Mercedes nog steeds met porpoising en is een oplossing niet zo voor de hand liggend als gehoopt.
'Experimenten ontwerpen om prestaties te vinden'
Mercedes’ raceverslag onthult zodoende dat hun recente problemen niet beperkt waren tot afstellingsproblemen. Engineering director Andrew Shovlin verklaarde het volgende daarover: "De beperkingen die we hebben zijn fundamenteel." De Brit benadrukte dat om deze problemen op te lossen een diepere duik in het ontwerp van de auto nodig is.
Terwijl de focus ligt op directe oplossingen voor de komende Grand Prix van Australië, is het team ook bezig met een breder onderzoek: "Er wordt veel werk verricht binnen de afdelingen aerodynamica en voertuigdynamica. We proberen experimenten te ontwerpen om een weg te vinden naar betere prestaties."
De verwachtingen voor dit raceweekend komen met haken en ogen. Albert Park Circuit in Melbourne heeft een aantal kenmerken gemeen met Jeddah, waardoor de zwakke punten van Mercedes vergroot worden. Het gebrek aan balans in hogesnelheidsbochten en onvoldoende grip, dat is waar de angel zit.
Op één vlak is Mercedes wel tevreden: de achterstand op Red Bull qua topsnelheid en accelereren op rechte stukken is aanzienlijk minder. Nu de rest nog dus. "In het ideale geval zouden we die snelheid [rechtuit] willen behouden en een manier vinden om andere dingen te verbeteren, zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid", concludeerde Shovlin.
0 reacties