Het is ‘alles of niets’ voor Mercedes in Monaco, dit is waarom!

Het is ‘alles of niets’ voor Mercedes in Monaco, dit is waarom!

door Michael Janiec

Never change a winning team… Mercedes bewijst wel waarom met het terughalen van James Allison als CTO. De aansluiting met de kop is alarmerend lang zoek en de Zilverpijlen grijpen terug naar de eerdere succesformule.

Mercedes naarstig op zoek naar momentum

Het bakbeest dat de W13 belichaamde, niet zonder één overwinning dan wel, heeft zijn gelijke gevonden in de opvolger, waarvan (tot voorkort) één centraal uitgangspunt in het ontwerp het verschil moest brengen: de zero-size side-pods. En nu, inmiddels bijna anderhalf seizoen verder, neemt Mercedes dan toch afscheid van dit creatieve, maar ook verdelende ontwerp.

Dat Mercedes met een behoorlijke upgrade zou uitpakken in Monaco is een veelbesproken onderwerp gebleken in de studio van F1. De indruk heerst dat Mercedes wél moet, aangezien de achterstand zo immens is. Evenals dat het team flink vertrouwen in de coureurs toont om zo uitvoerig onderdelen te testen op een uniek, evenals onverbiddelijk circuit als Monaco.

Om daarop aan te haken: heeft het F1-team inmiddels niet voldoende data verzameld om te kunnen zien dat de aerodynamische efficiency, los van dit bijzondere circuit, wel degelijk erop vooruit zal gaan door de updates?

De gasten in de studio bij de preview op Monaco, waaronder Jolyon Palmer, concludeerden dat Monaco juist toestaat om zwaar in te zetten op aerodynamische toevoegingen, zonder dat het ten koste gaat van topsnelheid, omdat de auto’s amper op snelheid komen op dit stop-and-go circuit.

'High stakes poker in Monaco'

Juist deze aangelegenheid zou Mercedes de ruimte bieden om uitvoeriger aero-setups te testen zonder direct nog meer de aansluiting te verliezen aan bijvoorbeeld Red Bull. Die aerodynamische efficiency bij hogere snelheden zal uiteindelijk ook zichtbaar worden in de telemetrie, ongeacht of het op dit circuit is.

Dat het team zo groots uitpakt in Monaco is, hoe dan ook, iets om in de gaten te houden. Als Mercedes zich daadwerkelijk als een duveltje uit een doosje ontpopt , dan kunnen Ferrari en Aston Martin in ieder geval op flinke weerstand rekenen in het restant van 2023. Het tegenovergestelde geldt evengoed: slaan ze de plank mis, dan betekent dat weer een stap terug.

Desondanks, er is voorbij Red Bull Racing maar één team die de afgelopen jaren echt indruk wekt met seizoensupdates en dat blijft Mercedes. Er zal in Monaco ongetwijfeld ook een basis gelegd worden het ontwerp van 2024. 'All to play for' dit weekend dus!

Geloof je nog dat Mercedes tweede kan worden in constructeurs dit seizoen?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk