Een flinke dosis optimisme en zelfvertrouwen - het draait doorgaans om de houding, waarmee je naar een situatie kijkt. Onder het mom van ‘het glas is half vol’ - nou, geen gebrek daaraan bij het F1-team van Alpine. Vooral de sterk verbeterde motor zou helpen om het gat op prestatievlak te dichten richting Red Bull, Mercedes en Ferrari.
Alpine boekte grote tijdwinst met doorontwikkelen motor voor 'engine-freeze'
Ondanks een aantal dure technische DNF’s, met name op motorisch gebied, is Alpine vierde geëindigd afgelopen seizoen. Tientallen punten werden uiteindelijk opgeofferd, zo blijkt achteraf, bij de zoektocht naar meer motorvermogen.
"Natuurlijk hadden we ook problemen met onderdelen van leveranciers. Maar dat doet er niet toe. Wij hebben de verantwoordelijkheid om alles te controleren en ervoor te zorgen dat de motor stabiel is”, meldt Bruno Famin, CEO van de motorafdeling bij Alpine.
Hoewel zulke betrouwbaarheidsproblemen onacceptabel blijven, denkt het hoofd van de motorafdeling bij Alpine dat het besluit juist was. Het team zou het zo een halve seconde aan performance gevonden hebben met de verbeterde motor, schrijft AMuS.
Aangezien updates die prestaties bevorderen niet meer toegestaan zijn door de bevriezing van de reglementen, kan het team zich nu meer op de betrouwbaarheid verhogen focussen.
"We hebben veel risico's genomen. We hebben geprobeerd de motor zo licht mogelijk te krijgen. We zijn zo lang mogelijk doorgegaan met de ontwikkeling tot vlak voor het seizoen", luidt de verklaring van Famin.
"De motor kost ons een tiende. Twee tiende hooguit," voegt Alpine CEO Laurent Rossi eraan toe.
Het team is ervan bewust dat die vierde plek in de constructeurs eerder veiliggesteld kon worden. Toch moet deze flinke stap niet onderschat worden, klinkt het.
En waar die progressie ook aan te danken is naast al dat pushen? Het chassis en de motor zouden in het ontwerpproces beter integreren. De beide afdelingen werken dan ook beter samen in dat opzicht. Omdat het pakket beter past en compacter is geworden, met als voorbeeld de split-turbocharger, gaat dat uiteindelijk ook ten goede van de aerodynamische prestaties.
0 reacties