Alpine (Renault)

Alpine (Renault)

door Redactie

F1-team Alpine

Het Formule 1-team van Alpine komt oorspronkelijk uit Frankrijk. Het team is beter bekend als Renault, onder welke naam ze tot 2021 reden, waarna de naam vanwege commerciële redenen werd veranderd. Het F1-team van Renault werd in 1977 opgericht door Louis Renault.

Beginjaren van Renault

16 juli 1977 betekende gelijk het debuut van Renault in de Formule 1. Tijdens de Britse Grand Prix kwam de Franse renstal in actie. Echter moest de Franse coureur Jean-Pierre Jabouille al na 16 ronden opgeven. De RS01, de auto waar Renault dat jaar in reed, was overigens de eerste F1-auto ooit met een turbo.

In 1979 behaalde Renault haar eerste overwinning. Tijdens de Franse GP behaalde Jean Pierre Jabouille de eerste plaats, voor Alain Prost van Ferrari en René Arnoux, ook van Renault.

In 1982 behaalde Renault haar eerste 1-2 zege in Frankrijk. René Arnoux behaalde de eerste plek, daarachter Alain Prost, die in 1981 Ferrari verruilde voor Renault. In 1986 trok Renault zich volledig terug uit de F1.

Renault/Alpine als motorleverancier

Renault keerde in 1989 echter weer terug in de Formule 1. Ditmaal niet als team, maar als motorleverancier voor het team van Williams. Dit bleek een groot succes. De combinatie Williams/Renault werd in de periode van 1992 tot 1997 maar liefst vijf keer wereldkampioen. Enige uitzondering was 1995, waarin het team van Benetton kampioen werd, echter wel met een Renault motor. In 1997 trok Renault zich wederom terug uit de Formule 1, vanwege tegenvallende resultaten binnen Renaults autodivisie.

Definitieve terugkeer 

2002 betekende de definitieve terugkeer van Renault in de F1, met zowel hun eigen team als motorleverancier. Dit betaalde zich een jaar later uit met het wereldkampioenschap van de piepjonge Fernando Alonso. Datzelfde deed hij in 2005 en 2006, jaren waarin Renault óók het constructeurskampioenschap won. Echter kwamen die laatste twee met enig fortuin tot stand. De McLaren van Kimi Räikkönen schutterde op cruciale momenten, en in 2006 ontplofte de motor van Ferrari-coureur Michael Schumacher, en raakte daarnaast ook het brandstofsysteem defect.

Singapore-schandaal

In 2009 kwam Renault slecht in het nieuws door het zogenoemde 'Singapore-schandaal'.

Renault-coureur Nelson Piquet jr. legde na zijn ontslag bij Renault een belastende verklaring af bij de FIA. Piquet had tijdens de GP van Singapore in 2008 zijn bolide opzettelijk laten crashen met als doel een safety car veroorzaken, waardoor teamgenoot Fernando Alonso de race zou winnen. Renault bekende uiteindelijk schuld en ontsloeg manager Flavio Briatore en teammanager Pat Symonds, die de Braziliaan onder druk zetten om dit plan uit te voeren. De coureurs gingen uiteindelijk vrijuit, en Renault kreeg van de FIA een voorwaardelijke schorsing van twee jaar met een vijfjarige proeftijd. De Nederlandse sponsor van het team, ING, trok zich naar aanleiding van het schandaal terug.

De meest recente successen van Renault/Alpine

Na de hoogtijdagen van Renault in de jaren '90 tot de 2000-jaren, heeft de Franse renstal eigenlijk weinig succes meer geboekt. In het seizoen van 2020 strijdt Renault samen met McLaren en Racing Point om de derde plaats in het constructeurskampioenschap, maar zonder succes. Toen de naam in 2021 werd veranderd naar Alpine, werd één verrassend succes geboekt. Esteban Ocon weet in dat jaar de Hongaarse Grand Prix op zijn naam te zetten.

Actief sinds: 2021
Volledige naam: BWT Alpine F1 Team

Gewonnen constructeurskampioenschappen: 0
Gewonnen kampioenschappen met coureurs: 0

CEO: -
Teambaas: -
Technisch Directeur: Matt Harman

Coureurs: Pierre Gasly, Esteban Ocon
Test- en reservecoureurs: Jack Doohan

Hoofdvestiging: Viry-Châtillon, Frankrijk & Enstone, England

Chassis: A523
Motor: Renault E-Tech RE23

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk