Apple overweegt miljardeninvestering in F1

Apple overweegt miljardeninvestering in F1

door Redactie

Apple onderzoekt naar verluidt een substantiële investering in de Formule 1, met als doel de exclusieve streamingrechten voor de sport te bemachtigen. Volgens het tijdschrift Business F1 overweegt de techgigant een jaarlijks bod van ongeveer 2 miljard dollar. Deze potentiële deal zou de huidige inkomsten van Formule 1 uit de wereldwijde tv-rechten aanzienlijk overtreffen en mogelijk een nieuw tijdperk voor de sport inluiden.

Apple's interesse in Formule 1 is toegenomen na het succes van de MLS Season Pass. Als de deal doorgaat, zou een Apple F1-pas kunnen worden toegevoegd aan het aanbod in de Apple TV-app, mogelijk als zelfstandige abonnementsdienst. Maar zelfs met deze intentie zou Apple te maken krijgen met beperkingen, vanwege bestaande contracten van F1 met omroepen wereldwijd. Direct de wereldwijde rechten bemachtigen is daardoor uitgesloten.

Om deze uitdaging het hoofd te bieden, wordt verwacht dat Apple het contract zo zal structureren dat meer gebieden kunnen worden opgenomen, naarmate de rechten in verschillende markten beschikbaar komen.

Met name de rechten voor de VS zijn momenteel tot 2025 gebonden aan ESPN, wat overeenkomt met de daaropvolgende, waarschijnlijke start van de Apple-F1 deal.

Apple streeft naar een zevenjarige overeenkomst, waarbij de wereldwijde rechten na ongeveer vijf jaar van het contract toegankelijk worden. De huidige mediadeals van Formule 1 lopen af in 2029.

Meerdere F1-producties in de maak bij Apple

De betrokkenheid van Apple bij de Formule 1 beperkt zich niet tot de streamingrechten. De contentdivisie van het bedrijf, Apple TV+, heeft lopende projecten die gerelateerd zijn aan de sport.

Hiertoe behoren een F1-film met Brad Pitt en een documentaire over race-icoon Lewis Hamilton. De productie van de F1-film (naam onbekend) begon in juli op Silverstone, maar werd tijdelijk stilgelegd vanwege een staking van de acteurs.

Het blijft echter onzeker of er een F1-streamingdienst komt van Apple. Apple heeft verschillende mogelijkheden onderzocht met sportbonden, zoals de NBA, Engelse Premier League en NFL Sunday Ticket.

Terwijl het bedrijf met succes deals als MLS Season Pass en MLB Friday Night Baseball heeft binnengehaald, moet de uitkomst van de onderhandelingen met de Formule 1 nog worden vastgesteld.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk