Volgens voormalig F1-coureur Damon Hill kan de concurrentie van Red Bull Racing best proberen om de ontwerpfilosofie van het F1-team te volgen. De realiteit blijft echter hetzelfde: die aanpak leidt onvermijdelijk tot achter de feiten aanlopen.
Zelf ontwerpen of toch spieken?
Je eigen ontwerp aanhouden of toch spieken bij de concurrentie die het gouden ei gevonden lijkt te hebben? Het eerste, des te meer als resultaten uitblijven, is niet altijd het beste. Je moet weten wanneer iets écht niet werkt.
Aan de andere kant: iets namaken dat wél werkt, is evenmin een garantie dat je het opeens goed hebt. Een F1-auto, inclusief de aerodynamica, is een staaltje techniek en engineering van NASA-niveau. Zelfs de kleine veranderingen in het ontwerp van bijvoorbeeld een voorvleugel kunnen drastische gevolgen hebben. Gevolgen waar een F1-team niet altijd vat op weet te krijgen. Kortom: kant-en-klare oplossingen ‘lenen’ is zelden de makkelijkere weg.
Hill haalt Mercedes aan als een F1-team dat bij de eigen leest blijft. De Zilverpijlen borduren voort op het size-zero side-pod-design en houden er stug aan vast. Hoewel de resultaten daardoor niet gegarandeerd worden, begrijpen zij daardoor hun eigen aanpak wél steeds beter.
Koppig Mercedes volgt eigen weg
"Het is of een teken van zelfvertrouwen of juist een teken van koppigheid", zegt de enkelvoudig F1-wereldkampioen tegen The Telegraph.
Maar hoewel teveel op een voorbeeld van een ander leunen soms helpt, is het de vraag of je altijd een stap wil achterlopen op die innovaties: "(Kijk maar naar) Alfa Romeo, bijvoorbeeld, het F1-team heeft een achterkant die meer lijkt op die van Red Bull en Ferrari", vervolgt Hill.
"Maar als je kopieert, dan ben je voorbestemd om altijd achter die teams te rijden waarvan je het idee hebt. Ik herinner me nog dat toen ik naar het F1-team van Jordan ging en ze altijd praatten over wat de topteams deden. Toen ik bij Williams racete, voelden ze zich daarentegen alleen maar gevleid door zulke imitaties", aldus Hill.
0 reacties