De gulden middenweg: Red Bull Racing bevestigt dat bij het ontwerpen van de RB19 er rekening is gehouden met de wensen van Max Verstappen én Sergio Perez. De nieuwe F1-bolide van de constructeurswinnaars zou zowel passen bij een rijstijl die naar overstuur neigt (Verstappen), als een rijstijl met nadruk op onderstuur (Perez).
Red Bull Racing zoekt middenweg bij ontwerp van RB19
Wat Red Bull probeert duidelijk te maken: de RB19 is wat vergeeflijker als het op een set-up aankomt waar de achterkant minder ‘los’ is. Gedurende 2022 bleek het ontwikkelingspad steeds meer te neigen naar een lossere achterkant, ook bekend als ‘overstuur’.
Dat zou betekenen dat Perez niet een dusdanig compromis hoeft sluiten om tot representatieve rondetijden te komen. Althans, dat is de bedoeling.
Anders gezegd: er zou rekening gehouden zijn met de feedback van beide coureurs bij het ontwerpen van de RB19. Verstappen weet doorgaans meer uit een F1-auto te halen als die tegenaan het nerveuze zit bij het insturen en daardoor (de achterkant) sneller uitbreekt.
Bijzonder snelle rijstijl van Verstappen
Wat voor de een risicovoller is, geeft het talent juist meer bewegingsvrijheid en preciezere controle. De RB19 heeft die 'onverstuur' karakteristiek nog steeds, maar die is niet zo dominant of beperkend als voorheen.
En wat uiteindelijk de snellere aanpak is? Als je het aan Max Verstappen zou vragen, dan is het antwoord helder: ‘Nog nooit snelle raceauto met onderstuur meegemaakt’.
“Het verschil is dat Max houdt van een scherpere voorkant. Checo is een beetje anders, hij wil een wat stabielere auto. We lijken nu een oplossing te hebben gevonden waardoor de kwaliteiten van beide coureurs naar voren kunnen komen”, verklaarde de Helmut Marko aan het Duitse Sky Sports.
Maar wat maakt de rijstijl van Verstappen zo uniek in dat opzicht? We doken in de materie en legden uit waarom Verstappen uitgerekend met 'overstuur' juist zoveel sneller is.
0 reacties