Ecclestone baalt: “Formule 1 steeds meer overdreven Hollywood-show”

Ecclestone baalt: “Formule 1 steeds meer overdreven Hollywood-show”

door Michael Janiec

Bernie Ecclestone kan zich niet vinden in de richting de F1-eigenaren Liberty Media zijn ingeslagen. De 92-jarige maestro vindt dat de sport door de focus op de Amerikaanse markt steeds meer op een Hollywood-show lijkt in plaats van een authentieke sport met F1-coureurs waar fans zich mee kunnen associëren.

Ecclestone maakt zich zorgen over 'Hollywood-show' in Formule 1

Sinds dat Liberty Media eind 2016 de touwtjes in handen heeft, verplaatst de focus zich steeds meer naar de Amerikaanse markt. Met als resultaat in 2022 de tweede Grand Prix, de GP van Miami, op de F1-kalender én als volgende uitbreiding de GP van Las Vegas.

Ecclestone vindt dat Liberty Media door de groeiende focus op een gelikt product het doel voorbijschiet en inlevert op de essentie van de sport, ter behoeven van de entertainmentwaarde.

"Wat vroeger een hit was in de Verenigde Staten, werd niet zo goed ontvangen in Europa. En omgekeerd. Duitsland mist een stercoureur, maar dat is niet de enige reden”, begint Ecclestone in gesprek met F1-Insider.

“Ik denk niet dat vooral de Duitsers zich laten misleiden. De Formule 1 wordt steeds meer ontworpen voor de Amerikaanse markt en wordt steeds meer een Hollywood formule. Show is alles, de sport gaat er aan. De race in Las Vegas dit jaar wordt de kroon op het werk. Maar ik denk dat de Duitsers nog steeds een sportrace willen zien, geen schijnvertoning. De balans tussen show en sport klopt gewoon niet meer."

Bernie Ecclestone

"Vandaag de dag zitten de F1-coureurs daar en zeggen altijd dezelfde uitspraken. Dat doen de teambazen ook. Elke PK is inwisselbaar. De media berichten liever over flexibele voorspoilers of vreemde onderkanten, maar nauwelijks over de menselijke kanten van de hoofdrolspelers. Hoe moeten zulke helden tot stand komen?", aldus Ecclestone.

Het medium zinspeelt op het fenomeen waarbij de authenticiteit van de racers, vroeger ook bekend als ‘asfalt-cowboys’ steeds meer ondergesneeuwd raakt door commerciële belangen. Het ruige is eraf zogezegd, vervangen door een té kunstmatige vertoning.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk