Na een off-week is het alweer tijd voor de tweede Grand Prix van de F1-kalender in 2023: de GP van Saoedi-Arabië op Jeddah Corniche Circuit. In deze voorbeschouwing blikken wij vooruit op de F1-race en kun je alvast zien in het tijdschema wanneer alle trainingssessies en de Grand Prix plaatsvinden.
Jeddah Corniche Circuit als de volgende, unieke beproeving
Bahrain International Circuit is tegenwoordig niet enkel de eerste Grand Prix op de F1-kalender. Ook de pre-season wintertests worden hier gereden. En hoewel dat circuit in bepaalde opzichten een beeld geeft van de algemene prestaties van de F1-teams en enig houvast biedt daardoor, is het in vergelijking met het vertrouwde Circuit de Barcelona-Catalunya een uniekere benchmark van de onderlinge krachtsverhoudingen. Met name de ruwe asfaltlaag in Bahrein, in dat respect een uitschieter, maakt de verzamelde data daar toch iets minder representatief.
Jeddah Corniche Circuit is ook uniek in eigen recht. Het circuit, dat sinds 2021 op de F1-kalender staat én maar al te graag de titel opeist van 'snelste straatcircuit op de kalender', is een aanzienlijk ander beest, dan waar de wintertest op plaatsvond. Wendbaarheid bij hoge snelheden wordt hier het meest beloond.
Jeddah (Djedda) kan het beste vergeleken worden met een kronkelige achtbaan waar snelheid de boventoon voert en diep inremmen voor scherpe bochten minder belangrijk is. Met gemiddelde snelheden rond de 250 km/u is dit na Monza zo ongeveer het snelste (straat)circuit op de Formule 1-kalender.
Anders gezegd: de aerodynamische efficiëntie bij hoge snelheden is hier doorslaggevend. Op volle snelheid met de billen bloot zogezegd, balancerend tussen het minimaliseren van de drag en het behouden van zoveel mogelijk downforce is de reeksen van snelle bochten die elkaar snel opvolgen.
Ook het managen van de banden is hier logischerwijs doorslaggevend, maar waar in Bahrein vooral de ruwe ondergrond de uitdaging bood, zullen juist de laterale krachten op Jeddah Corniche Circuit die constant op de banden losgelaten worden, de boventoon voeren.
Wat dat voor de rangorde betekent
Geld op Red Bull Racing en Max Verstappen inzetten? Als je naar de voorsprong kijkt bij de seizoensopener dan is dat niet vreemd. Ze doen er immers goed aan om die voorsprong niet meer uit hand te geven. Onderaan de streep biedt de Grand Prix van Saoedi-Arabië een nieuwe beproeving. Vanuit die optiek dienen zich (nieuwe) kansen voor. Of juist nieuwe (onaangename) verrassingen voor teams die hun F1-auto nog onvoldoende begrijpen.
Of dat tot ook verrassende resultaten leidt, moet nog blijken. Vooral de krachtsverhoudingen achter de titelverdedigers kunnen door het komende F1-raceweekend mogelijk in een nieuw daglicht geplaatst worden.
Prioriteit nummero uno dan? Zoveel mogelijk uit die verraderlijke muren blijven. Djedda solliciteert voor derde jaar op een rij op de titel 'gevaarlijkste, nieuwe F1-circuit', des te meer als de feedback van de F1-coureurs uit 2022 ook niet echt meegenomen is. Het voedt de spanningsboog in ieder geval meer, dan de uitloopstroken ter grootte van landingsbanen op Bahrain International Circuit. Een ding is zeker: wie hier de auto dubbelvouwt in de muur, snijdt zichzelf erg hard in de vingers met nog een lang seizoen voor de boeg. Het potje voor toekomstige upgrades is tegenwoordig namelijk door het budgetplafond in zo een geval het slachtoffer.
F1 tijden: GP Saoedi-Arabië 2023 tijdschema
Event | Datum | Tijd |
Vrije Training 1 | vrijdag 17 maart | 14:30 - 15:30 |
Vrije Training 2 | vrijdag 17 maart | 18:00 - 19:00 |
Vrije Training 3 | zaterdag 18 maart | 14:30 - 15:30 |
Kwalificatie | zaterdag 18 maart | 18:00 - 19:00 |
Race | zondag 19 maart | 18:00 - 20:00 |
0 reacties