Met de nieuwe motorreglementen van 2026 staat F1 aan de vooravond van een nieuw tijdperk. De hoofdrolspelers? Waar tot voor kort nog Porsche genoemd werd als kandidaat, lijkt het Duitse automerk toch af te zien van de intrede. Dit is hoe het zit.
Nieuwe motorreglementen in F1 en wat het betekent
Een elektrische toekomst? De hype rondom deze innovatie, met als boegbeeld een duurzamere insteek, liegt er niet om, nu wereldwijd autofabrikanten links en rechts elektrische voertuigen op de markt brengen. Maar hoe zit het met de pakweg twee miljard voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor?
Precies. Naast het feit dat de grondstofwinning van bijvoorbeeld accu’s nog verre van groen is, kan men de legacy niet zomaar de rug toekeren en met een schone lei beginnen, zogezegd.
En daar spelen de nieuwe motorreglementen van Formule 1 praktisch op in. De nadruk op elektrisch rijden groeit weliswaar in F1 vanaf 2026, met de MGU-K die voortaan ruim drie keer zoveel energie genereert - 450 pk - maar de kernprincipes, het DNA van F1, blijven aanwezig.
Kortom: innoveren op vlak van conventionele motoren. Bovenal praktisch, met volledig synthetische brandstoffen, die CO2-neutraal zullen zijn en toepasbaar moeten worden in alledaagse personenauto’s.
Porsche vindt geen concreet alternatief op Red Bull Racing voor samenwerking F1
En hoewel Audi inmiddels ‘on board’ is, met als deadline 15 oktober, ziet Porsche toch af van de intrede in Formule 1 vanaf 2026. Zo meldt Auto Motor und Sport. De stukgelopen deal met Red Bull Racing - Porsche wilde groots instappen, maar dat zou het topteam te ambitieus hebben gevonden - bezegelt het lot van de Duitse automaker. In ieder geval voor nu.
Het medium spreekt over een tweede deadline: 30 juni 2023. Merken die voor die tijd registreren kunnen in 2027 alsnog als motorleverancier in F1 aan de slag. Merken als Hyundai en Ford worden genoemd als geïnteresseerden. Die laatste zou ongetwijfeld voor het Amerikaanse Andretti Sport als muziek in de oren klinken.
0 reacties