Voormalig F1-coureur Felipe Massa is verwikkeld in een juridische strijd met de Formule 1, Bernie Ecclestone en de FIA over de kampioenstitel van 2008. Laten we kijken naar de gebeurtenissen die tot deze rechtszaak hebben geleid en alle actuele berichten erover samenvoegen in één overzicht.
De ‘Crashgate-controverse’
De oorsprong van het geschil: de Grand Prix van Singapore in 2008. Deze race werd overschaduwd door het beruchte ‘Crashgate-schandaal’.
Renault-teambaas Flavio Briatore gaf de opdracht voor een opzettelijke crash van Renault-coureur Nelson Piquet Jr. Met het doel om een safetycar de baan op te krijgen. Het zou namelijk Alonso een ‘gratis pitstop’ geven en daarmee het strategische voordeel om de race te winnen.
Terwijl Renault bestraft werd - Briatore werd uit de sport verbannen en mocht pas in 2013 terugkeren - bleef de uitslag van de race ongewijzigd.
Dit had grote gevolgen voor Felipe Massa, die voor de crash aan de leiding reed, maar uiteindelijk vele posities verloor door een mislukte pitstop tijdens de onrechtmatig geactiveerde safetycar.
Dit deficit in Massa’s puntental in het kampioenschap maakte zodoende de weg vrij voor Lewis Hamilton om het WK van 2008 te winnen dankzij een dramatische inhaalactie in de laatste ronde tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. Hamilton won die WK-titel met één punt meer dan de Braziliaan.
Massa wil gerechtigheid
Massa vindt dat de FIA en de F1 het crashgate-schandaal niet goed hebben onderzocht. Hij beweert dat als ze sneller hadden gehandeld, de resultaten van de GP van Singapore gewijzigd hadden kunnen worden, waardoor hij kampioen was geworden.
- Massa eist een schadevergoeding van €76 miljoen voor de financiële schade door het onterecht mislopen van de wereldtitel.
- De rechtszaak eist ook verklaringen van de FIA dat de regels zijn overtreden door de crash niet goed te onderzoeken En dat de juiste actie zou hebben geresulteerd in het winnen van het kampioenschap door Massa.
- Massa is echter niet van plan om de wereldtitel van Hamilton te eisen
Waar de situatie staat
Pogingen van Massa om tot een minnelijke schikking te komen met de FIA en de F1 zijn mislukt.
Toch heeft Bernie Ecclestone, de voormalige F1-topman, zijn steun uitgesproken voor Massa's beslissing om juridische stappen te ondernemen.
Ferrari, Massa's team tijdens het seizoen 2008, heeft echter niet publiekelijk op de claim gereageerd.
Wat opvallend is: dat deze zaak uitgerekend de publiciteit opzoekt te midden van kritische vragen over transparantie en integriteit binnen de Formule 1. De aanhoudende onrust en controverse rondom Red Bull-teambaas Christian Horner houdt de gemoederen immers ook bij de FIA en FOM bezig en wakkert de discussie aan over voldoende openheid van zaken geven als sport.
0 reacties