Volgens Laurent Mekies, de sportief directeur bij Ferrari, is Red Bull Racing met het tempovoordeel en extra topsnelheid amper bij te houden. De race in Austin, waarbij Red Bull Racing de vijfde constructeurstitel zeker stelde, bewees dat weer eens.
Ferrari ziet hoe Red Bull Racing wegrijdt op rechte stukken
"Het is niet de eerste race waarin ze racen met een voorsprong in topsnelheid op alle andere deelnemers", zei Mekies, sportief directeur bij Scuderia Ferrari, na de race.
Red Bull onderscheidt zich in 2022 door die extra acceleratie aan het einde van rechte stukken. Het helpt met aanvallen en vangt ook enigszins de ‘overspeed’ op bij een aanval met DRS en opgeladen batterij.
Een verklaring: de RB18 beschikt over een vering, die aan het einde van een rechte stuk doorbuigt, onderzocht AMuS. Een Mercedes-ingenieur bevestigde dat gegeven tegen het medium na observaties.
Dat een deel van die boost van de ERS (energie recovery system) afkomstig is, kun je ook met enige zekerheid concluderen.
Hoe dan ook. Het telt door en de concurrentie had geen werkbaar antwoord (tegenoffensief) klaarliggen in 2022. Diezelfde ingenieur van Mercedes gaf toe dat de eerstgenoemde oplossing implementeren onhaalbaar bleek, vanwege 'ruimte en gewicht' - beide een luxe en daardoor géén werkbare opties binnen een seizoen.
"Hun snelheidsvoordeel beschermt ze tegen onze aanvallen.”
Ook het tempoverschil door betere bandenmanagement pijnpunt Ferrari
"Ze (Red Bull) zijn erin geslaagd om daarmee om te gaan en zeker als er gevechten zijn, zoals zondag, is dat een voordeel. Het is iets wat we altijd proberen te balanceren: rondetijd en topsnelheid”, vervolgt Mekies.
Die extra acceleratie draagt bij aan de rondetijden, maar Red Bull Racing kan ook langer het tempo vasthouden in vergelijking met Ferrari. En dat is grotendeels te verklaren door bandenmanagement, in het bijzonder: aanhouden van optimale temperaturen: "Het komt erop neer dat ze een beetje een tempovoordeel hadden, zoals de meeste zondagen dit jaar.”
0 reacties