De SF-23 werd afgelopen Valentijnsdag gelanceerd, opvallend was dat de auto veel veranderingen had in vergelijking met die van vorig jaar. Dat terwijl de F1-75 de machtige Red Bull aardig kon uitdagen. Wat zijn precies de veranderingen?
Ferrari sleutelt aan de SF-23
De SF-23 is niet zomaar een simpele opvolger van de F1-75, er is namelijk flink gesleuteld aan de nieuwe auto. Hij is volledig opnieuw ontworpen op het gebied van aerodynamica en mechanica. Naast dat de auto betrouwbaarder en krachtiger is, is er ook flink gesleuteld aan het chassis van de SF-23.
Ten opzichte van de auto van vorig jaar, heeft de SF-23 een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Nieuw aan de auto is de introductie van de push-rod ophanging aan de voorkant - die zou moeten helpen met betere gewichtsdistributie in bochten - en een compleet ander neusontwerp, evenals een carrosserie-versie die nog extremer is dan de vorige.
Ferrari SF-23
Ferrari SF-23
Niet alleen aan het chassis is veel gesleuteld, ook aan de motor is er het een en ander veranderd. Zo verteld Enrico Gualtieri de verantwoordelijke man voor de motor van de Italianen.
"We hebben ons bij Ferrari gefocust op de verbrandingsmotor en de elektrische motor. Tegelijkertijd hebben we getracht om gebruik te maken van de ervaring die we afgelopen seizoen hebben opgedaan op het circuit. In dat proces hebben we goed gekeken naar alle feedback en alle tekenen van zwakte die we ontdekten bij de gebruikte motoren. Daarnaast hebben we enkele procedures voor de assemblage van de motor herzien".
Ferrari zet in op aerodynamica.
Enrico Cardile - Ferrari’s hoofd chassis - vertelt: "Onze 2023-auto is een evolutie van de auto waarmee we vorig jaar reden, maar in werkelijkheid is hij volledig opnieuw ontworpen."
"Aerodynamisch gezien hebben we de verticale downforce vergroot, om ons verder aan te passen aan de nieuwe aerodynamische regelgeving en de gewenste balanskenmerken te bereiken." Ook is de ophanging opnieuw ontworpen om de aerodynamica te ondersteunen, maar de grootste verandering zit in de voorwielophanging, daar zijn ze overgestapt op een duwstangophanging.
Of het daadwerkelijk een goede keuze is geweest zien we in de eerste race in Bahrein.
0 reacties