FIA oordeelt na experiment: "Houd ze beschikbaar"

FIA oordeelt na experiment: "Houd ze beschikbaar"

door Rik Blokland

Dit weekend in Barcelona hield de FIA een omstreden experiment. De teams moesten namelijk verplicht met, zwaardere, stalen skid blocks onder de auto rijden in een poging om branden te voorkomen. Vervolgens lijkt de FIA nog niet overtuigd van het experiment, maar ze verzoeken wel aan de teams om de stalen blokken beschikbaar te houden.

Waarom stalen skid blocks? 

Normaliter zijn de skid blocks van een Formule 1-auto van titanium. Skid blocks zijn platen onder een F1-auto die voorkomen dat de houten plank te veel slijt. Ze beschermen de auto bij contact met het asfalt. Het schuren van deze skid blocks zorgen voor de spectaculaire vonken die onder de Formule 1-auto's vandaan komen. Dat is vooral tijdens nachtaces een prachtig beeld, maar het kan ook voor problemen zorgen. Zoals in China en Japan de laatste jaren. Toen waren er meerdere gevallen van stukken gras die opeens in brand stonden. De oorzaak hiervan: de vonken die onder de skid blocks vandaan komen. Daar wil de FIA dus iets aan doen.

Een mogelijke oplossing is het gebruiken van stalen skid blocks. Staal kan minder warm worden dan titanium en dus zijn de vonken ook minder warm. Om te testen of dit zou werken, hield de FIA in Spanje een experiment. Elk team moest het afgelopen weekend met stalen skid blocks rijden. Iets waar de teams niet blij mee waren. Staal wordt minder warm dan titanium, maar het is ook zwaarder en het slijt sneller dan titanium. De auto's worden dus iets zwaarder en doordat het sneller slijt moesten de teams mogelijk ook een dikkere variant onder de auto zetten. Dat heeft dan weer effect met de rijhoogte, iets wat in een tijdperk van ground-effect auto's een cruciaal verschil kan maken.

Inmiddels heeft de FIA hun bevindingen van het experiment gedeeld in een statement. De conclusie: voorlopig blijven het titanium skid blocks, maar de teams worden wel geacht om de stalen varianten beschikbaar te houden indien de FIA verder wil gaan testen.

"Na een analyse van de stalen skid block test in Barcelona, heeft de FIA de plannen aangepast. Skids blocks van titanium blijven voor de rest van het seizoen verplicht. De teams wordt echter wel verzocht om skid blocks van staal beschikbaar te hebben bij elk evenement, aangezien dezen verplicht kunnen worden als we meer grasbranden zien zoals in Suzuka eerder dit jaar. Verdere tests van de stalen skid blocks zullen worden uitgevoerd tijdens geselecteerde weekenden in de loop van het seizoen om dit verder te evalueren."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk