Ferrari boekt vooruitgang in gewicht van ‘675’ onder limiet te krijgen

Ferrari boekt vooruitgang in gewicht van ‘675’ onder limiet te krijgen

door Michael Janiec

Ferrari, het team dat in het begin van 2022 over de lichtste auto beschikte van de voorhoede, wil het gewicht van de nieuwe F1-bolide, codenaam ‘675’, nog verder verlagen. De auto die gebaseerd is op zijn voorganger, zou idealiter onder het minimum gewicht van 796 kilogram zitten. Dat geeft het team namelijk de ruimte om te spelen met de ballast.

Ferrari mikt op auto onder minimum gewicht in 2023

In de praktijk betekent die flexibiliteit dat het optimaliseren van de afstelling erbij gebaat is. Spelingsruimte zogezegd. Om bijvoorbeeld aan de voor of achterkant met extra gewicht de stabiliteit te vergroten. Zonder dat de auto zwaarder wordt, dan toegestaan.

Volgens de berichtgeving van Autosport, is Ferrari op dit vlak behoorlijk aan het schaven geweest. Mede omdat de concurrentie daar in 2022 niet zo vooruitstrevend bleek en met een zwaardere auto begon.

Een lager gewicht zou Ferrari niet enkel aan betere rondetijden helpen, maar ook de bandenslijtage bij race-stints helpen te verlagen. Dat laatste bleek nog een Achilles van het team in 2022, ondanks de behoorlijke kwalificatiepace.

Daarnaast zou Ferrari de aerodynamica willen verbeteren. Het sidepod-design wordt verder verfijnd volgens het medium. Met het doel om de downforce te vergroten en de luchtweerstand te verkleinen.

De auto, die de codenaam ‘675’ draagt, zal op 14 februari onthuld worden. Het team bevindt zich inmiddels in een ver stadium wat betreft het samenstellen van het ontwerp.

De ‘insider’ die Autosport sprak is nog sceptisch én onderstreept dat het pas allemaal duidelijk wordt, zodra de auto op de weegschaal staat. Desondanks zou er optimisme heersen dat het doel wat betreft het gewicht ver verlagen tijdig behaald is.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk