De FIA heeft besloten om de regels te herzien voor monteurs die tijdens pitstops de Formule 1-auto's aanraken. De aanpassing volgt na de controverse rond Aston Martin-coureur Fernando Alonso tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië.
Onduidelijkheid rondom regels
De Spanjaard moest zijn P3 inleveren vanwege een tien-secondenstraf, omdat de krik in aanraking kwam det de auto bij de eerste pitstop, terwijl intussen de eerste vijf-secondenstraf voldaan werd. Dat mag niet, maar de FIA is niet specifiek genoeg geweest met wat de regels omschrijven. Het besluit werd teruggedraaid na een protest van het F1-team.
Er werd eerst gezegd dat de achterste krik de auto van Alonso al had aangeraakt voordat de tijd om was. Na intern overleg, voerde het F1-team echter aan dat er geen strikte definitie in de regels staat over het aanraken van de auto. Er staat alleen dat monteurs er niet aan mogen werken voor de tijd van de straf om is.
Hier kregen zijn achteraf gelijk in, omdat er in het verleden meerdere malen contact met diverse auto's is geweest en ook hier werden geen straffen voor uitgedeeld.
Toch heeft de FIA nu besloten dat zij gaan onderzoeken wat precies wel en niet toegestaan is bij deze regel. In een verklaring van de FIA staat daarover het volgende:
"Het verzoek aan de stewards om de oorspronkelijke beslissing (document 51) te herzien, werd gedaan in de laatste ronde van de race. De daaropvolgende beslissing van de stewards om de betrokkene te horen en het recht op herziening toe te kennen, was het gevolg van nieuw bewijsmateriaal over de definitie van 'werken aan de auto', waarvoor tegenstrijdige precedenten bestonden, en dat is door deze specifieke omstandigheid aan het licht gekomen. Dit onderwerp zal daarom worden behandeld tijdens de volgende Sporting Advisory Committee die plaatsvindt op donderdag 23 maart, en er zal een verduidelijking worden uitgegeven vóór de FIA Formule 1 Grand Prix van Australië in 2023. Deze open benadering van de herziening en verbetering van haar processen maakt deel uit van de voortdurende missie van de FIA om de sport op een eerlijke en transparante manier te reguleren."
Wordt vervolgd dus. Fernando Alonso vond de besluitvorming van de FIA in ieder geval niet professioneel genoeg.
0 reacties