'FIA zag af van 'porpoising' technical directive in 2022, informeerde enkel F1-teams'

'FIA zag af van 'porpoising' technical directive in 2022, informeerde enkel F1-teams'

door Michael Janiec

Opvallend nieuws van de Italiaanse tak van motorsport.com. Het medium weet te melden dat de FIA de controversiële technical directive, ook bekend als TD39, zonder het medeweten van het publiek ongedaan maakte. De F1-teams waren wel op de hoogte.

FIA laat TD39 schieten, maar informeert publiek naderhand niet

TD39 werd in het leven geroepen halverwege 2022, omdat F1-teams grote moeite kenden met het porpoising-probleem inperken. Om de bijhorende gevaren in te dammen, zou de FIA met meetapparatuur de hoeveelheid porpoising (stuiteren bij hoge snelheid) in kaart brengen.

Bij een te grote mate van porpoising, moesten F1-teams noodgedwongen de rijhoogte van de bolide verhogen. Minder porpoising daardoor, maar ook minder prestaties. Omdat de gegenereerde downforce zo afhankelijk van de rijhoogte is, sinds de komst van de nieuwe technische reglementen in datzelfde seizoen.

De directive zou vanaf de Grand Prix van België in werking treden. Erg lang bleef deze technische richtlijn niet gelden. Ten tijde van de GP van Singapore werd duidelijk dat deze metingen uitvoeren lastiger bleek in de praktijk. Het hobbelige wegdek zorgde voor verstoringen.

Zodoende verdween TD39 daarna weer, zonder dat er iets over gemeld werd aan de buitenwereld. Deze directive zou in 2023 toch al verdwijnen, omdat er richting dit seizoen extra maatregelen in het leven werden geroepen om porpoising te verhelpen, zoals het verhogen van de vloerrand met 15 millimeter.

Een officiële verklaring van de FIA ontbreekt nog, maar volgt mogelijk alsnog nu dit besluit openbaar is gemaakt.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk