FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft zich onlangs uitgesproken over zijn toekomst bij de internationale autosportfederatie én zijn frustraties over de huidige machts en geldverhoudingen binnen de Formule 1. In een interview met persbureau Reuters bevestigde de 62-jarige Emirati zijn kandidaatstelling voor een tweede termijn als president van de FIA. Tegelijkertijd richtte hij zijn pijlen opvallend genoeg op Formule 1-coureurs als Max Verstappen en op teambazen, die volgens hem "meer verdienen dan de hele FIA".
‘Is dat eerlijk?’
Hoewel Ben Sulayem benadrukt dat hij de FIA “sterker en sterker” wil maken en vindt dat drie jaar aan het roer niet voldoende is, oogst vooral zijn kritiek op de financiële ongelijkheid binnen de sport veel aandacht. “Er zijn ruwe deals gesloten voor de FIA. Ik vind het onlogisch dat één coureur of één teambaas meer verdient dan de hele federatie, terwijl wij eigenaar zijn van het kampioenschap. Is dat eerlijk?”, aldus Ben Sulayem.
Vergelijking wringt
Maar de vraag rijst of zijn kritiek terecht is. De Formule 1 is in handen van Liberty Media, dat verantwoordelijk is voor de commerciële exploitatie van de sport. De FIA is formeel eigenaar van het wereldkampioenschap, maar fungeert als regelgevende en toezichthoudende instantie, en dat als non-profitorganisatie. Het vergelijken van inkomsten van commerciële partijen en topatleten met het budget van een toezichthouder is daarom op z’n minst discutabel.
Daar komt bij dat de salarissen van sterren als Verstappen, Hamilton of teambazen als Toto Wolff niet alleen voortkomen uit F1-geld, maar ook uit persoonlijke sponsordeals, commerciële prestaties en merkwaarde. Deze topsporters trekken miljoenen fans, adverteerders en investeerders aan, iets waar ook de FIA uiteindelijk indirect van profiteert.
Leiderschap onder vuur
Het is niet de eerste keer dat Ben Sulayem onder vuur ligt. Eerder dit jaar kwam hij al in opspraak vanwege uitspraken over vrouwen in autosport en bemoeienis met racebeslissingen. Zijn leiderschapsstijl wordt door critici als solistisch en soms onnavolgbaar gezien.
Dat hij zich opnieuw verkiesbaar stelt is geen verrassing, maar zijn recente uitlatingen lijken vooral bedoeld om sympathie te winnen binnen de FIA-gelederen. Of dat lukt, zal eind 2025 moeten blijken bij de presidentsverkiezingen.
0 reacties