“FIA reageerde te snel op porpoising-klachten van Mercedes”

“FIA reageerde te snel op porpoising-klachten van Mercedes”

door Michael Janiec

Volgens Pat Symonds, chief technical officer van de Formule 1, zou de FIA onnodig snel gehandeld hebben, nadat Mercedes de porpoising-klachten aan de grote klok hing bij de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Wat is porpoising?

Vrij vertaald betekent porpoising ‘bruinvissen’ in het Nederlands. Een verwarrende vertaling. Porpoising in de Formule 1 is een fenomeen dat samen met het invoeren van de ‘ground-effect’ aerodynamica is teruggekeerd.

Het probleem zit in het feit dat bij hogere snelheden - het meerderdeel van de downforce wordt onderaan de auto gegenereerd - de auto zich als het ware te ver naar de grond wil vastzuigen. Er is dan zo veel onderdruk aan de onderkant, dat de auto ver genoeg doorzakt tot het punt dat er amper meer lucht zit aan de onderkant. En de druk dus abrupt wegvalt. De auto komt omhoog en zuigt zich weer vast.

Dat oscilleren vindt wel zes tot zeven keer per seconde plaats. Niet erg comfortabel bij hoge snelheden. En zeker niet op straatcircuits waar het wegdek veel hobbeliger is en de topsnelheden ook hoger liggen. Zoals op Baku Street Circuit. Met name Lewis Hamilton klaagde afgelopen seizoen over de rugpijn door porpoising op het straatcircuit van Azerbeidzjan.

FIA te gehaast in reageren op klachten Mercedes

Toch is Symonds van mening dat de FIA nogal haastig is geweest met het nemen van maatregelen destijds.

"Ik denk dat ze een beetje overdreven hebben na Bakoe. In Bakoe zagen we het ergste effect, omdat een team iets probeerde dat niet werkte en vervolgens vrij luidruchtig naar buiten trad”, meldt de techneut aan AMuS.

"Als ze niet hadden ingegrepen, was het probleem opgelost. De meeste teams begrijpen inmiddels hoe ze het stuiteren moeten controleren”, gaat hij verder.

Symonds was voorheen jarenlang als ingenieur in de Formule 1 betrokken en werkte met zijn team aan de reglementen, die ‘ground-effect’ zouden herintroduceren in 2022. Gek genoeg hield het team geen rekening met porpoising, ondanks dat hiervan ook sprake was eind jaren 80.

Symonds zag porpoising zelf over het hoofd 

"Ik moet toegeven dat het niet op onze radar stond. Maar we hadden het moeten anticiperen.”

Pat Symonds

"Ik had het ook moeten weten, want ik werkte vroeger aan auto's met grondeffect. Ik was het gewoon vergeten. Zonder twijfel veranderde het stuiteren de zaken. De teams moesten eerst dit probleem oplossen voordat ze aan hun aerodynamica konden werken. Stuiteren is niet alleen een aerodynamisch probleem. Veel mechanica speelt ook een rol, bijvoorbeeld de stijfheid van de ophanging”, aldus Symonds.

Wie het niet was vergeten? Adrian Newey. Hij studeerde destijds af met het fenomeen als onderwerp. En we weten inmiddels wat dit heeft betekend voor Red Bull Racing in 2022.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk