Volgens Hywel Thomas, de managing director van de motorafdeling bij het F1-team van Mercedes, ging het wilde stuiteren niet enkel ten koste van stabiliteit op van de W13 op het wegdek. Ook de Mercedes-motor kreeg erdoor constant klappen te verduren. Het plan om er meer vermogen eruit te halen werd daardoor de kop ingedrukt.
Mercedes leverde ook motorvermogen in door porpoising
Billenknijpen. Mercedes keek tegenaan een ongemakkelijk scenario: het bevriezen van prestatiegerichte motor-updates in het tweede deel van 2022 zou betekenen dat het team nog een laatste push moest maken om in de driejarige periode erna competitief genoeg te blijven.
Ondanks de immense inzet om dat te bolwerken, het team anticipeerde wel degelijk de ‘feeeze’, vielen die ambities alsnog deels in het water. Om erger te voorkomen zogezegd, want door het porpoising-effect - het overmatig stuiteren van de auto door de ongewenste oscillatie van de druk vanonder de auto - werd deze laatste aanloop naar meer prestaties opgeofferd.
Niet alleen de rug van onder andere Lewis Hamilton zat door porpoising in de hoek waar de klappen vielen. Ook de motor kreeg de nodige klappen te verduren. En dat baarde zorgen, zoals de managing director van de motorafdeling bevestigt.
"Aan het begin van het seizoen waren de twee grote dingen waarmee we kampten: ten eerste zou het vermogen worden bevroren en ten tweede zou de hardware worden bevroren. En dat is wat we de komende drie jaar zouden gaan gebruiken.”
"Dus we hadden een heel groot ontwikkelingsprogramma gedurende het hele afgelopen jaar en de hele winter, om ervoor te zorgen dat we aan de eisen zouden voldoen”, gaat Thomas verder.
Een scenario ontvouwde zich waarmee de motorafdeling niet voorhand rekening had gehouden: "Het werd duidelijk dat de motoren het zwaar te verduren kregen, vooral aan de onderkant van de motoren."
"Ik denk dat toen (Toto Wolff) vorige week naar Brixworth kwam en enkele onderdelen van de racemotoren zag, het een verrassing was om te zien hoe hard ze door de grond werden geraakt. En als je Lewis [Hamilton] en George [Russell] een beetje ongemakkelijk uit de auto's ziet stappen, gold dat voor de krachtbronnen ongeveer hetzelfde."
Desondanks wist Mercedes het seizoen als het team met de minste uitvalbeurten te eindigen, namelijk drie. Twee daarvan kwamen door aanrijdingen. Met dit in het achterhoofd zal het interessant worden in 2023, wetende dat er qua prestaties allicht nog iets meer in het vat zit zodra het stuiteren echt is verholpen.
0 reacties