FIA verduidelijkt reglement na aarzelen bij tijdstraf Alonso in Djedda

FIA verduidelijkt reglement na aarzelen bij tijdstraf Alonso in Djedda

door Michael Janiec

De FIA heeft nogmaals de richtlijn gepubliceerd voor het correct nemen van een tijdstraf - wat wel én niet mag gedurende het stilstaan in de pits om die straf te incasseren.

FIA verduidelijkt richtlijn incasseren tijdstraffen

De verduidelijking volgt nadat Fernando Alonso gestraft werd in Djedda. Een monteur raakte zijn auto aan met een krik tijdens de vijf-secondenstraf nemen in de pits. Er volgde een straf vlak na de race, die na een protest van Aston Martin weer ongedaan werd waardoor Alonso zijn P3 behield.

Aston Martin kon na vorige Grand Prix succesvol protesteren dat het aanraken van de auto met de krik niet gelijkstond aan eraan werken.

In artikel 54.4 van het sportreglement staat: “Zolang een auto stilstaat in de pitstraat als gevolg van een straf, mag er niet aan worden gewerkt totdat de auto voor de duur van de straf stilstaat.”

Wat er is veranderd: in deze context is het fysiek aanraken van de auto of de bestuurder met de hand, gereedschap of apparatuur (inclusief de voor- en achterkrik) tijdens een dergelijke penalty wordt beschouwd als werk. Het gebruik van koelventilatoren tijdens een penalty is toegestaan, mits de ventilator de auto niet fysiek aanraakt.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk