Ford werkt aan F1-afdeling voor RBPT-samenwerking

Ford werkt aan F1-afdeling voor RBPT-samenwerking

door Michael Janiec

Ford Motor Company, vanaf 2026 dé partner van Red Bull Powertrains (RBPT), is begonnen met het aannemen van nieuw personeel in voorbereiding op de (re)entrée tot F1.

Ford begonnen aan voorbereidingen op samenwerking RBPT

De twee bedrijven bundelen de krachten en werken toe naar het produceren van een competitieve verbrandingsmotor volgens de motorreglementen die vanaf 2026 in werking treden in F1. Ford zou zich vooral bezighouden met de elektrische kant van de aandrijflijn en voorziet daarnaast RBPT van middelen evenals de kennis in het ontwikkelen van de motor die uiteindelijk grotendeels de verantwoording zal blijven van de energiedrankjesfabrikant.

Een deel van het Ford-personeel zal wel werkzaam zijn in de nieuwe motorfabriek van Red Bull in Milton Keynes: "We hebben regelmatige communicatie met hen opgezet, zeer regelmatige communicatie", vertelde Ford's wereldwijde motorsportbaas Mark Rushbrook aan Speedcafe.com. "En er zijn al enkele projecten geïdentificeerd die goed op weg zijn, en daaruit komen nog aanvullende projecten naar voren."

"Het is echt een spannende tijd om die relatie te ontwikkelen, om te begrijpen hoe ver ze zijn in het ontwikkelingsproces voor de nieuwe krachtbron voor 2026 en waar ze hulp nodig hebben, en waar wij kunnen bijdragen en die overeenkomsten kunnen vinden. We hebben al veel gevonden en ik weet zeker dat we er nog meer zullen vinden."

Mark Rushbrook

Ford zelfverzekerd over 'racing' mindset

Ford is geen vreemde als het aankomt op racing-DNA, die gaat immers ver terug, met de furore van de Ford GT40 in de Le Mans als voorbeeld. Het vertrouwen is dan ook groot dat Red Bull aan het juiste adres is: "We hebben al een behoorlijk diep motorsportteam. We zijn zo opgezet dat de meeste van onze ingenieurs een functionele basis hebben, zodat ze in verschillende programma's kunnen werken aan de aandrijflijn, verbrandingsmotor of elektromotor, aerodynamica, voertuigdynamica en chassis."

"Hoe ambitieus Red Bull ook was om een eigen aandrijflijnprogramma op te zetten en hoeveel geweldig werk ze al hebben verricht met faciliteiten, mensen en een plan, ze wisten dat ze meer nodig hadden dan wat ze op hun eigen campus konden doen", voegde hij eraan toe.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk