Het duurt nog tot 2026 eer wij mogen proeven van wat Ford en Red Bull Racing al enige tijd bekokstoven. Het motorproject, waarbij Ford ondersteuning biedt op vlak van EV-techniek, is op zijn zachtst gezegd ambitieus. In zekere zin markeert het project een sprong in het diepe voor beide partijen. Op de weg naar het ‘seizoen des oordeels’ - RBPT wil zich als nieuwkomer meten met grote spelers als Ferrari en Mercedes - is het vertrouwen gelukkig levensgroot bij Ford.
Jim Farley, de CEO van de autofabrikant, blikte recent terug op de geboekte progressie in afgelopen jaar tijd. De signalen zijn vooral bemoedigend, onthult de Amerikaan: "Ik heb de kans gehad om veel tijd door te brengen met het team in Milton Keynes en met Adrian Newey. Ik denk dat we op de goede weg zijn", verklaarde Farley bij de lancering van Ford Motorsport.
CEO Ford zeer te spreken over progressie met RBPT
"Hoewel (2026) nog ver weg klinkt, hebben we nog veel werk te doen aan de aandrijflijn, maar ik ben erg blij met de vooruitgang. Ik wilde dat ik je meer kon vertellen, maar ik zou zeggen dat we op de goede weg zijn."
De recente prestaties van Red Bull, met een ongekende 21 uit 22 Grand Prix-overwinningen in 2023, zijn koren op de molen van de Amerikaanse automaker: "We hebben de beste coureurs, we hebben de beste technische ondersteuning. We hebben het beste van Ford om ze te ondersteunen. Maar het team, het powertrain-team dat ze in Milton Keynes aan het bouwen zijn, is absoluut top. We gaan eerste klas naar de top van het podium."
Hands-off benadering centraal in samenwerking Ford en Red Bull
Door in de keuken van Red Bull Racing mee te kijken, verwacht Ford een brug te slaan naar eigen ambities in de groeiende EV-automarkt: "De beste aerodynamica ter wereld zit in de Formule 1, de beste telemetrie, de beste digitale diagnostiek... en eigenlijk hebben we al die dingen nodig voor elektrische auto's. Dus het is eigenlijk een terugkeer naar de Formule 1, teruggaan naar de jaren zeventig met een pure wisselwerking van technologie."
RBPT hoeft zich geen zorgen te maken dat Ford zich te veel zal bemoeien met de bedrijfsvoering: "Dit is niet 'ons team', we gaan erheen om letterlijk technologie over te dragen. We kunnen hen accutechnologie bieden omdat we in '26 naar 50% elektrisch gaan en ze accu's met een hoge ontlading nodig hebben."
"Het is veel R&D (research and development). En ze (Red Bull Racing) zijn de beste ter wereld in veel van deze technologieën. We hebben ze hard nodig omdat de autobusiness is veranderd", aldus Farley.
0 reacties